نگاهی به زندگی تام پلاتز
شما اینجا هستید
برنامه تمرینی بدنسازان حرفه ای » نگاهی به زندگی تام پلاتز

نگاهی به زندگی تام پلاتز

تام پلاتز

کارنامه المپیا:

۱۹۷۹ : مقام هشتم دسته سبک وزن

۱۹۸۰ : نهم

۱۹۸۱: سوم

۱۹۸۲ : ششم

۱۹۸۴ : نهم

۱۹۸۵ : هفتم

۱۹۸۶ : یازدهم

خصوصیات تمرین:

تعداد حرکات::

مجموعه ۷ حرکت – ۳ حرکت برای چهار سر ران، ۱ حرکت برای همسترینگ، ۳ حرکت برای ساق پا

تعداد کل ستهای تمرین (بطور متوسط): مجموعه ۳۴ تا ۴۵ ست، ۱۸ تا ۲۳ ست برای چهارسر ۶ تا ۱۰ ست برای همسترینگ، ۹ الی ۱۲ ست برای ساق پا

مجموع تعداد تکرار ها: در مجموه حدود ۵۰۱

عدد، ۲۷۰ تکرار (چهار سر)، ۱۰۰ تکرار(هسترینگ)، ۱۳۱ تکرار (ساق)

رنج تکرارها به طور معمول: ۱۰ تا ۱۵ تکرار

زمان تمرین: ۱۰۰ دقیقه

حضور یار تمرین: بله

فرکانس تمرین: دو بار در هفته

تکنیکهای مورد استفاده: تکنیک هرمی (تنها برای چهارسر)، ست های نزولی، تکرارهای کمکی، تکرارهای نیمه

نگاهی به زندگی تام پلاتز

نگاهی به زندگی تام پلاتز

هر جلسه تمرین او مثل یک جنگ تمام عیار بود، البته نه بین او و آهن سرد، بلکه بین او و عضلاتش، و همیشه هم در برابر تسلیم شدن مقاومت می کرد.

وقتی نمی توانست تکرار کاملی اجرا کند، تنها کمک کمی از یار تمرینش طلب می کرد. پس از آن به انجام تکرارهای نیمه می پرداخت، و وقتی نمی توانست تکرارهای نیمه هم اجرا کند، تکرارهای یک چهارم را اجرا می کرد، و پس از آن هم تنها سعی می کرد وزنه را بر خلاف جاذبه ثابت نگه دارد تا وقتی عضلاتش فریاد بکشند و طلب بخشش کنند و به شکست اعتراف کنند! و در این نبرد او همیشه برنده بود.

در المپیای ۱۹۸۱، ۲۶ سال داشت، یک حرفه ای متوسط، با عدم حجم کافی در عضلات بالاتنه و در عوض حجم حیرت انگیز در پاها. ولی در آن تابستان تمریناتش را به محدوده تازه ای از درد وارد کرد و یکی از چشمگیرترین پیشرفت ها در طول یک سال در تاریخ بدنسازی را رقم زد که نه تنها عضلات بالاتنه او به پاهای حیرت انگیزش نزدیک شد،

ولی فارغ از عدم تناسب پایین تنه و بالاتنه، پاهای او به سطحی رسید که پیش از آن هرگز کسی با چنان عضلات پایی دیده نشده بود، تا جایی که بسیاری از بر این باورند که پاهای او هنوز هم بهترین عضلات پای تاریخ بدنسازی است.

پلاتز با کسب مقام سومی در مسترالمپیای ۱۹۸۱ دنیای عضله را شوکه کرد و استاندارد تازه ای را برای عضلات پا در دنیای بدنسازی تعریف کرد.

در مورد المپیا ۱۹۸۲ جمله معروفی دارد که گفته بود: تمام تلاشم این خواهد بود که بمیرم یا قهرمان شوم!، اما یک تراژدی کوچکی همه چیز را تغییر داد – پارگی پشت بازوی او سال پس از آن، رؤیاهایش را بر باد داد و به جای قهرمانی مقامی بهتر از ششم نصیبش نشد.

او دیگر هرگز به بدن سال ۸۱ خود دست پیدا نکرد. با این حال تلاش بی رحمانه و فوق العاده اش برای دستیابی به تندیس ساندو در دوران اوج هر چند که کوتاه بود ولی برای همیشه در ذهن دوستداران بدنسازی باقی خواهد ماند.

 

پیشنهاد ما : انگیزشی تمرینات پای تام پلاتز

 

برنامه تمرین پای تام پلاتز برای مسترالمپیای ۱۹۸۱

اسکوات هالتر ۸ – ۱۰ ست ۸ – ۲۰ تکرار با حداکثر وزنه ۲۹۰ کیلوگرم

هک اسکوات ۵ ست ۱۰-۱۵ تکرار ۲۳۰ کیلوگرم

جلوپاماشین ۵-۸ ست ۱۰-۱۵ * تکرار ۱۶۰ کیلوگرم

پشت پا ماشین خوابیده ۶-۱۰ ست  ۱۰-۱۵ * تکرار ۱۱۰ کیلوگرم

ساق پا ایستاده ۳-۴ ست  ۱۰-۱۵ * تکرار ۲۳۰ کیلوگرم

ساق پا نشسته ۳-۴ ست  ۱۰-۱۵ * تکرار ۱۰۰ کیلوگرم

ساق پا با دستگاه هاک اسکوات ۳-۴ ست  ۱۰-۱۵ * تکرار ۱۸۰ کیلوگرم

 

(*) پلاتز آخرین ست از حرکات را با ست های نزولی تمام می کرد و حتی با تکرار های نیمه باز هم بیشتر ادامه می داد که البته تعداد تکرار های ذکر شده شامل تکرار های نیمه نمی شود

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره