شما اینجا هستید
مقالات ورزشی » نگاهی تازه به کلسترول

نگاهی تازه به کلسترول

واژه کلسترول اغلب با سطح سلامتی و بیماری هایی قلبی عروقی گره خورده. وقتی اغلب افراد به کلسترول فکر می کنند ، ذهن شان به سمت کلسترول خوب و بد سوق می یابد. کلسترول خوب با نام علمی لیپو پروتئین با چگالی بالا (HDL) شناخته می شود و کلسترول نوع بد ، لیپو پروتئین با چگالی پایین (LDL). تحقیق اخیری که توسط استیون ریچمن دارای مدرک دکترا در دانشگاه AM انجام شده ، شاید نگاه تازه ای در مورد کلسترول نوع بد در پی داشته باشد ، مبنی بر اینکه خیلی هم بد نیست ! ریچمن چنین ارزیابی کرده که شما نیاز به مقدار معقولی LDL در جریان خون خود دارید برای اینکه به هایپرتروفی کافی در عضلات خود دست یابید.

کلسترول

کلسترول

ریچمن مطالعه ای را به انجام رسانده بر روی ۵۲ فرد بالغ ۶۰ تا ۶۹ ساله که در شرایط سلامتی خوبی بوده اند ، ولی از نظر بدنی فعال به شمار نمی آمدند. یعنی هیچ یک از آنها ، فعالیت ورزشی خاص و منظمی را انجام  نمی دادند. جمع بندی مطالعه چنین نتیجه گیری کرد که پس از تمرین با شدت متوسط ، افرادی که به بیشترین توده عضلانی دست یافتند ، همزمان بالاترین سطح LDL را دارا بودند. این مسئله ای غافلگیر کننده است و چندان همسو با انتظارات پیشین نیست.

این یافته منحصر به فرد ، اثبات کرد که شما نیاز به مقدار مشخصی LDL دارید ، برای اینکه به مقدار هایپرتروفی عضلانی کافی دست یابید و ثابت می کند که تمام انواع کلسترول برای سلامت افراد ضروری هستند و به بیان ساده تر نمی توانید تمام کلسترول بد را از بدن خود خارج کنید ، چرا که برای سلامت شما نقش ضروری دارد.

  • لیپو پروتئین های با چگالی پایین به دلیل پتانسیلی که برای تجمع در دیواره داخلی عروق دارند ، بدنام هستند که باعث کاهش جریان خون در عروق شده و می تواند به بیماری ها و حملات قلبی منجر شود.
  • لیپو پروتئین های با چگالی بالا اغلب کمک می کنند به تسهیل کاهش تجمع کلسترول در دیواره عروق.

اطلاع از سطوح LDL مهم است ، از این جهت که به عنوان هشداری است مبنی بر اینکه فرد در جهت بروز مشکلات سلامتی در حرکت است.

لازم است افراد درک کنند که نیازی نیست به طور کامل در جهت حذف کلسترول بد از بدنشان گام بردارند و بدانند که هر کسی نیاز به مقدار مشخصی از هر دو نوع کلسترول دارد.

ریچمن می گوید : « بافت های ما نیاز به کلسترول دارند و از جمله LDL ، نوع خوب کلسترول ، HDL است و برای حفظ سلامت قلب و عروق ضروریست ، ولی به مقدار مشخصی از LDL هم نیاز دارید برای اینکه در طول تمرینات با وزنه ، عضله سازی شما ادامه یابد. »

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

مطالعه ای که توسط ریچمن انجام شده ، یافته های کاربردی را در زمینه شرایطی از جمله سارکوپنیا (از دست رفتن عضلات وابسته به افزایش سن) در اختیار گذاشته ، که می تواند کمک کند به افراد مسن تا از آنروفی عضلات که می تواند به کاهش طول عمر منجر شود ، دور بمانند.

یافته های این تحقیق آشکار ساخت که اسیدهای چرب ضروری و رژیم های حاوی چربی های اشباع شده تا چه اندازه برای سلامت کلی بدن ضروری هستند و در مسیر تلاش افراد برای دستیابی به حداکثر توده عضلانی.

پیامی که به عنوان یک بدنساز از این مطالعه می توانید به ذهن بسپارید ، این نیست که از فردا شروع کنید به مصرف مقدار زیادی از گوشت های چرب ، فست فودها و چربی ها حیوانی با استفاده از رژیم های غذایی بی کیفیت ، بلکه درک کنید که مقدار کافی از چربی ها اشباع شده می تواند به هایپرتروفی بیشتر در عضلات شما کمک کند.

ضمن اینکه کارشناسان زیادی بر این عقیده اند که ، چربی های اشباع می تواند باعث افزایش تولید پروستاگلندینهای (مواد شبه هورمون) سالمی شود ، که به افزایش فاکتورهای رشد در عضلات و سیستم بدنی منجر می شوند. همچنین می تواند نقش مهمی در تاثیر LDL بر ساختن عضلات بزرگ تر برای شما داشته باشد.

کلسترول بد یا LDL
چنانچه میزان کلسترول LDL در خون افزایش یابد، این کلسترول در دیواره رگ های خونی که وظیفه تغذیه قلب و مغز را دارند، رسوب کرده و منجر به تنگ شدن این عروق می شوند. این وضعیت می تواند انعطاف پذیری رگ ها را کم کرده و منجر به انسداد سرخرگ، تصلب شرایین، ایجاد لخته و در نهایت حمله قلبی و یا سکته شود.

کلسترول خوب یا HDL
در حدود یک چهارم تا یک سوم کلسترول خون از نوع HDL است. این نوع کلسترول بر خلاف نوع LDL مانع بروز حمله قلبی است. تا جایی که کاهش یافتن این کلسترول در خون (کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی‌لیتر) می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب کلسترول LDL، از انسداد رگ ها و خطرات بعدی جلوگیری می کند.

تری گلیسرید و (Lp(a
تری گلیسرید، از چربی های داخلی بدن ساخته می شود. اضافه وزن، چاقی، عدم فعالیت بدنی، مصرف سیگار و الکل و نهایتاًرژیم غذایی نامناسب با کالری بالا، می تواند باعث افزایش تری گلیسرید در بدن شود. خون افراد با تری گلیسرید بالا، حاوی کلسترول زیادی است. خبر بد اینکه سطح کلسترول بد (LDL) در خون این افراد، بسیار بیشتر از میزان کلسترول مفید (HDLL) می باشد. اغلب افرادی که دچار حملات قلبی و دیابت هستند، در واقع از تری گلیسرید بالا، رنج می برند.
وجود (Lp(a، نیز موجب ایجاد تغییرات ژنتیکی منفی و افزایش میزان کلسترول LDL در خون است. مقادیر زیاد (Lp(a می تواند یک فاکتور خطرناک در رسوب کلسترول در شریان های حیاتی باشد.

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره