شما اینجا هستید

نکات غذایی

تغذیه از میوه در سراسر ایام سال

میوه یکی از بهترین منابعی است که می تواند ویتامین ها ، مینرال ها ، الیاف ، فروکتوز و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن شما مثل بتاکاروتن را به خوبی تامین کند. البته همه موادی که از آنها نام بردیم از جمله مواد بسیار خوب جهت بهبود سلامتی فردی می باشند.

بنابراین تعجب آور نیست که مختصصین بهداشت همواره به مردم توصیه می کنند که هر روز چند میوه را در رژیم غذایی خود جای دهند.

نکات-غذایی

نکات غذایی

البته کسانی که در مناطق سردسیر کرده زمین زندگی می کنند ، همیشه به میوه های تازه دسترسی ندارند. اکثر میوه هایی هم که به دستشان می رسد به صورت کال و نرسیده است. اما پس از مدتی که در سوپر مارکت و میوه فروشی قرار می گیرد ، بر اثر وجود شرایط مطلوب ، کاملا رسیده می شود.

یکی دیگر از مشکلات کشور سردسیر این است که میوه رسیده فقط برای مدت کوتاهی در دسترس همگان قرار می گیرد و دولت چاره ای جز این ندارد که در بقیه ایام سال ، میوه را از طریق سایر کشورها وارد کند. در این صورت باز هم مشکل دیگری به وجود می آید ؛ زیرا میوه ها برای اینکه در مسیر طولانی تا مقصد له نشوند به ناچار به صورت کال و نارس از درخت چیده می شوند.

متاسفانه تا به حال ، راه حل موثری برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است و همان طور که می دانید اکثر میوه ها در کشورهای گرمسیری رشد می کنند.

یکی از راه حل های موثر این است که میوه تازه و رسیده را منجمد کنید و قبل از مصرف ، اجازه دهید در دمای اتاق آب شده و به حالت اولیه برگردد. اخبار خوب و خوشحال کننده ای که باید به اطلاع شما برسانیم این است که به اعتقاد متخصصین تغذیه ، اگر عمل انجماد میوه به خوبی انجام شود و یخ زدگی آن در دمای معمولی اتاق برطرف شود ، ارزش غذایی و طعم میوه فقط تا حدی از دست می رود. بنابراین اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دسترسی به میوه تازه کار سختی می باشد ، بهتر است به فکر انجماد میوه ها باشید.

معرفی مواد غذایی خطرناک و مضر

تصور کنید پس از خوردن نان و کره بادام زمینی یا میگو یا یک لیوان شیر ، استفراغ کنید یا در تنفس با مشکل مواجه شوید و یا با جوش های پوستی شدید مواجه شوید. باید بگوییم این تصویر ذهنی در مورد عده ای ، چیزی جز حقیقت نیست.

عارضه آلرژی غذایی یا حساسیت زیاد عبارت است از : نوعی واکنش ایمنی غیر معمول که عامل تحریک و پیدایش آن چیزی جز یک ماده غذایی نیست.

زمانی که کسی دچار نفخ ، سوء هاضمه یا واکنش ناراحت کننده ای می شود ، به این معنی است که بدنش تاب تحمل ماده غذایی مصرف شده را ندارد ؛ اما از آنجایی که این عارضه به سیستم ایمنی بدن ، ارتباط ندارد ،  نمی توان آن را در گروه آلرژی ها جای داد ، تقریبا ۵/۱ درصد از جمعیت کره زمین ، دچار نوعی آلرژی غذایی هستند.

افراد موفق باید به این موضوع پی ببرند که در مقابل کدام غذاها آلرژی دارند و حتما از آن پرهیز کنند. بعضی از انواع آلرژی ها بسیار خطرناک بوده و زندگی فرد را تهدید می کنند که از میان آنها می توان به شوک آنافیلاکسی اشاره کرد. تحت چنین شرایطی ، مجاری تنفسی فرد مسدود شده ، فشار خونش به شدت کاهش یافته و زبان و گلویش متورم می شوند.

علایم رایج در انواع آلرژی های غذایی عبارتند از :

خارش دهان ، تورم زبان و گلو ، بروز مشکلات تنفسی ، کهیر ، استفراغ ، کرامپ شکم ، اسهال ، کاهش فشار خون.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

البته غذا هرگز نمی تواند واکنش ایمنی بدن را تحریک کند. همان طور که می دانید این نوع واکنش در برابر حمله ویروس ها و باکتری ها شکل می گیرد. در مورد کسانی که به آلرژی مبتلا هستند ، باید گفت آنتی بادی ایمونوگلبولین (IgE) طوری در مقابل غذا واکنش نشان می دهد که گویی مهاجمی بیش نیست ، یعنی واکنش خشن شکل می گیرد. کسانی که عارضه آلرژی در افراد خانواده شان وجود دارد ، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. در حال حاضر آمار ابتلا به آلرژی غذایی در امریکا رو به افزایش است. به همین دلیل ، سازمان غذا و دارو درصدد برآمده است تحقیقات بیشتری روی آن دسته از مواد غذایی انجام دهد که احتمال بروز این نوع آلرژی ها در آنها بیشتر است. این غذاها عبارتند از : شیر ، تخم مرغ ، ماهی ، دانه های خوراکی ، سویا و غذاهای دریایی مثل میگو.

حذف پیتزا

اگر به سلامتی خود علاقمند هستید و مایلید از تناسب اندام خوبی برخوردار باشید ، بی شک باید تحت رژیم غذایی سالم و کم چرب قرار گرفته و از مصرف غذاهای کم ارزشی چون پیتزا خودداری کنید.

پیتزا از جمله غذاهایی است که ورزشکاران و به ویژه بدنسازان حتما باید از رژیم خود حذف کنند ؛ زیرا هم کالری زیادی داشته و هم ارزش غذایی آن در سطح بسیار پایینی می باشد. با این وجود محققین ایتالیایی درصدد برآمده اند از پیتزا دفاع کرده و آن را ماده ارزشمندی قلمداد کنند.

این محققین معتقدند کسانی که هفته ای یک مرتبه پیتزا می خورند ، احتمال خطر ابتلا به سرطان مری به میزان ۵۹ درصد و احتمال خطر ابتلا به سرطان روده و دهان به ترتیب به میزان ۲۶ و ۳۴ درصد در آنها کاهش می یابد. اثر ضد سرطان که یک اثر محافظ می باشد ، بر اثر وجود آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن شکل می گیرد که در رب گوجه وجود دارد.

بعلاوه در اظهارات خود روی این نکته پافشاری می کنند که پیتزای سنتی در مقایسه با رژیم غذایی مدیترانه ای مثل روغن زیتون ، پنیر موزارلا و بعضی گیاهان ، دارای عوامل کلیدی مهمی می باشد.

تحقیقات متعددی که طی سالیان متمادی صورت گرفته است ، نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای دارای مزایای متعددی می باشد و محققین همواره روی این نکته پافشاری کرده اند که یک فرد سالم باید طی روز سعی کند در همه وعده های غذایی خود از روغن زیتون ، مقدار زیادی میوه و سبزی ، غلات و ماهی تغذیه کند. اگر صحت ادعاهای محققین ایتالیایی به اثبات برسد ، می توان پیتزا را نیز به این لیست اضافه کرد.

افزایش مصونیت بدن به وسیله مدیتیشن

دانشمندان معتقدند آنچه می تواند شخص را در مقابل ابتلا به انواع بیماری ها حفظ کند ، سیستم ایمنی موجود در بدن است. اما از سوی دیگر پزشکان بر این باورند آنچه می تواند در فرآیند بهبودی بیمار در مقابل انواع   بیماری ها و اعمال جراحی موثر واقع شود ، واکنش های مغز اوست که رل بسیار کلیدی و مهمی را ایفا می کند.

افکار مثبت سبب کاهش زمان بهبودی فرد شده و روند ترمیم بافت های آسیب دیده را تسریع می کند.

گفته می شود هیچ چیز خوب یا بدی در جهان وجود ندارد ، مگر اینکه ما به آن فکر کرده و تحت عنوان خوب و بد ، طبقه بندی کنیم. آنچه سبب ظهور علایم پیری می شود ، وجود اضطراب و نگرانی است که شخص در طی روز به خود راه می دهد. برداشت ها و افکار منفی نیز سبب بروز همین نوع واکنش می شوند. راه حل ساده مقابله با چنین عواملی ، چیزی جز مدیتیشن نیست.

دانشمندان دانشگاه ویسکانسین در تحقیقاتی که روی کارمندان اداری انجام دادند ، متوجه شدند که اگر این عده به مدت ۸ هفته تحت مدیتیشن منظم قرار بگیرند ، به راحتی می توانند عملکرد سیستم ایمنی خود را به نحو قابل توجهی بالا برده و افکار مثبتی را به خود راه دهند که هر دو اثرات بسیار خوبی را متوجه سلامتی فرد می کند.

البته قبل از تحقیق به همه کسانی که در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفتند ، واکسن آنفولانزا زده شد. در این صورت زمانی که مدیتیشن می کردند آنتی بادی بیشتری در مقابل واکسن در بدنشان ترشح می شد. در ضمن فعالیت سمت چپ مغزشان نیز افزایش یافت که این مسئله خود به خود با بهبود سلامتی شما توأم بود.

به این ترتیب محققین به همه توصیه می کنند ۱۰ دقیقه از وقت روزانه شان را به مدیتیشن اختصاص دهند. به این منظور در حالت کاملا راحت و آرام نشسته و افکارتان را در یک نطقه متمرکز کنید. به این ترتیب هم از سلامتی روانی بیشتری برخوردار شده و هم در مقابل سرماخوردگی و آنفولانزا ، مقاومت بیشتری از خود نشان       می دهید.

روزه گرفتن

امروزه همه مردم جهان به این مسئله فکر می کنند که جهت حفظ سلامتی خود کاری انجام دهند که یکی از این اقدامات ، روزه گرفتن را شامل می شود.

اگر چه عده ای ده ها هزار تومان صرف تهیه وعده های غذایی خود می کنند ؛ اما از سوی دیگر شاهد هستیم که عده دیگری همین مبلغ را بابت تهیه غذاهای سالمی چون سالاد و عصاره انواع سبزی ها هزینه می کنند.

این روزها کسانی که طرفدار سلامتی فردی هستند ، به فکر تغذیه از غذاهای سالم و مفید افتاده و به طور منظم روزه می گیرند. به اعتقاد آنها ، روزه سبب دفع سموم مختلف از بدن می شود. این سموم بر اثر رژیم غذایی ناسالم و زندگی پر اضطراب در بدن تجمع می کنند.

زمانی که روزه می گیرید به معده فرصت می دهید تا هم استراحت کرده و هم ترمیم شود. به این ترتیب آنزیم ها فرصت پیدا می کنند تا اندام ها را تمیز کنند و سلول ها نیز دوباره جوان می شوند. دانشمندان اروپایی در تحقیقات و آزمایش های خود به این نتیجه رسیده اند که روزه سبب افزایش طول عمر می شود. حتی هنرپیشه های معروف سینمای جهان نیز به شدت طرفدار روزه هستند. یکی از مشکلاتی که متاسفانه گریبانگیر عده ای شده است این است که به غلط تصور می کنند به راحتی می توانند از هر نوع ماده غذایی بی خاصیتی تغذیه کنند ؛ زیرا زمانی که روزه می گیرند به بدنشان فرصت می دهند تا این نوع مواد را کاملا تخلیه کند ، اما بهتر است که این عده از همان ابتدا به فکر تغذیه از غذاهای سالم و مقوی باشند ، زیرا این نوع غذاها می توانند آمینواسیدها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و همه مواد مغذی را در اختیارشان قرار دهند.

در نتیجه همه ما باید به این فکر باشیم که تغذیه از مواد غذایی ناسالم را به دست فراموشی بسپاریم و فقط از مواد غذایی مفید و سالم تغذیه کنیم.

بررسی غذاهایی که دچار تغییرات ژنتیکی شده اند

هنوز هم باید غذاهایی را که دچار تغییرات ژنتیکی شده اند ، به دقت مورد بررسی قرار دهیم. منظور آن دسته تغییراتی است که به کمک مهندسی ژنتیک صورت گرفته و هدف آن چیزی جز افزایش خواص غذایی نیست. به عنوان مثال اخیرا تحقیقاتی روی این موضوع صورت گرفته است که گیاهانی تولید شوند که مقاومت بیشتری در برابر انواع آفات از خود نشان دهند.

ابتدا هدف محققین ژنتیک این بود که به نفع کشاورزان کار کنند ، یعنی گیاهانی تولید کنند که در برابر حمله انواع حشرات موذی ، آسیب پذیری کمتری از خود نشان دهند به طوری که کشاورزان نیازی به مصرف انواع سموم دفع آفات نباتی نداشته باشند.

راهکار دیگر عبارت بود از : تغییر ژن های گیاهی تا هم سموم دفع آفات به آنها آسیب نزنند و هم از سوی دیگر حشرات و کرم هایی را که به گیاهان آسیب می رسانند به راحتی از بین ببرند.

اخیرا دامنه تحقیقات ژنتیک گسترش یافته است ، به طوری که محققین روی سویا و گیاهان روغنی تحقیق   می کنند تا بتوانند روغن تولیدی آنها را بهبود ببخشند. به طور خلاصه دستکاری ژنتیکی گیاهان سبب می شود هم در برابر انواع آفات ، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند و هم نیاز به مصرف انواع سموم دفع آفات کاهش یابد. به این ترتیب ، احتمال بروز آلودگی ها و آسیب های محیطی از بین می رود. در ضمن این تغییرات ژنتیکی می تواند مواد مغذی موجود در گیاهان را نیز بهبود ببخشد.

در این میان ، نظرات مخالفی نیز ارائه می شود. مثلا عده ای معتقدند غذاهایی که با عامل اصلاح ژنتیکی درآمیخته می شوند ، آلرژی های بیشتری را تولید می کنند ؛ زیرا دارای کد مشخص DNA هستند که بدن هرگز قبلا با آن برخورد نکرده است.

بسیاری از دانشمندان معتقدند که با این دانش جدید می توان بسیاری از مشکلات گرسنگی موجود در جهان را حل کرد ، اما با این وجود هنوز هم پرسش های بی شماری وجود دارد که تا به حال هیچ کسی موفق نشده است به آنها پاسخ دهد.

یکی از نگرانی های متداولی که در مورد چنین مواد غذایی وجود دارد ، به موضوع اثرات دراز مدتی بستگی دارد که متوجه انسان و محیط زیست او می شود.

البته در آمریکا ، چراغ سبزی برای مصرف این نوع گیاهان نشان داده شده است ، اما هنوز بقیه مناطق جهان به راحتی پذیرای این نوع گیاهان نیستند. مسلما همه ما می خواهیم مشکلات قحطی و کمبود غذا حل شود ، اما باز هم باید زمان بیشتری را در انتظار بسر ببریم تا ببینیم آیا مهندسی ژنتیک می تواند به همه وعده های خود عمل کرده و این مشکل بزرگ را برطرف کند یا خیر.

اثر بعضی غذاها در افزایش تمایلات جنسی

تحقیقات اخیر نشان می دهد که بعضی غذاها روی تمایلات جنسی اثر می گذارند. مثلا شکلات حاوی نوعی ماده شیمیایی است که انگیزه و میل جنسی را بالا می برد.

خوراک لوبیای پر ادویه هم حاوی ماده مخصوصی به نام کاپساایسین است که اثراتی شبیه به افزایش میل جنسی را به وجود می آورد ، به طوری که سبب بالا رفتن ضربان قلب ، تعرق ، افزایش جریان خون می شود.

گیاهی به نام شجرالمعبد یا جینکوبیلوبا (gingko biloba) ، جریان خون آلت تناسلی را افزایش می دهد. اگر انگیزه جنسی زیادی ندارید ، می توانید خوردن چند تخم کدو تنبل را امتحان کنید. در این زمینه شیرین بیان نیز می تواند به شما کمک کند. بنابراین همان طور که مشاهده می نمایید ، بعضی گیاهان اثرات فوق العاده ای از خود به جا می گذارند که کمتر کسی می تواند آنها را در ذهن خود مجسم کند.

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره