نه چیزی که درباره‌ی تخم مرغ نمی دانید
شما اینجا هستید
تغذیه و رژیم های غذایی »  نه چیزی که درباره‌ی تخم مرغ نمی دانید

 نه چیزی که درباره‌ی تخم مرغ نمی دانید

در داخل هر تخم مرغ دنیایی عجیب و غریب وجود دارد

حقایق جالب در مورد تخم مرغ

اگر ورزشکار قدرتی یا بدنساز هستید، به احتمال زیاد خیلی تخم مرغ می خورید. اما چه چیزی در مورد آنها می دانید، به جز اینکه آنها منبع مناسبی از پروتئین هستند؟

شما مثل یکی از آن زوج هایی هستید که سال ها با هم بوده اند اما هیچ چیز در مورد یکدیگر نمی دانند. شرم آور است.

خوب، هنوز برای جبران و شناخت این ماده غذایی که در زمان های خوب و بد همراه شما بوده است، دیر نیست. در اینجا ۹ نکته درباره‌ی تخم مرغ وجود دارد که برخی مفید هستند و برخی کاملاً عجیب هستند.

حقایق جالب در مورد تخم مرغ

حقایق جالب در مورد تخم مرغ

۱٫ تخم مرغ سنتز تستوسترون و پروتئین را تقویت می کند

برخی از افراد، احتمالاً در تلاش برای جلوگیری از کلسترول، یا شاید فقط برای جلوگیری از کالری اضافی، از خوردن زرده ها اجتناب می کنند و فقط سفیده ها را مصرف می کنند. این اشتباه بزرگی است. به خصوص برای ورزشکاران قدرتی یا بدنسازان.

دانشمندان دریافته‌اند که خوردن تخم‌مرغ کامل منجر به افزایش تولید تستوسترون می‌شود، احتمالاً به این دلیل که اسید آراشیدونیک را برای بیضه ها تأمین می‌کنند که یک واسطه در استروئیدزایی بیضه است. تخم مرغ‌های کامل همچنین باعث افزایش mTOR می‌شوند که احتمالاً مهم‌ترین کمپلکس سیگنال‌دهنده‌ی سلولی برای رشد عضلات است. هرچه سطوح mTOR بالاتر باشد، سنتز پروتئین بیشتر است.

مهمتر از همه، خوردن تخم مرغ کامل باعث افزایش سنتز پروتئین عضلانی بعد از ورزش می شود، یعنی حدود ۴۵ درصد بیشتر از سفیده تخم مرغ ساده است.

۲٫ تخم مرغ سطح کلسترول را افزایش نمی دهد

یک ​​تخم مرغ بزرگ به طور متوسط حاوی ۱۸۷ میلی گرم کلسترول است، که بسیار زیاد است، به خصوص زمانی که علم پزشکی توصیه می کند مصرف روزانه‌ی خود را به ۳۰۰ میلی گرم و یا کمتر محدود کنید.

از آنجایی که تخم مرغ حاوی کلسترول بسیار زیادی است، همیشه فرض بر این است که مقداری از آن کلسترول به خون شما می رسد، اما یافته ها متناقض بوده اند. در حالی که برخی از مطالعات نشان داده اند که تخم مرغ سطح خون را افزایش می دهد، بسیاری از آنها نشان داده اند که مصرف تخم مرغ به هیچ وجه بر کلسترول تأثیر نمی گذارد.

یک یا دو عدد تخم مرغ در روز بخورید. حتی در برخی از مطالعات نشان داده شده است که خوردن چهار تخم مرغ در روز تا حد زیادی در باز کردن لوله های بدن شما مفید است.

نویسندگان یک مطالعه‌ی اخیر (کیم، و همکاران ۲۰۱۸) تصور می کنند که ممکن است دلیل آن را بدانند. آنها معتقدند که کلسترول موجود در تخم مرغ به خوبی جذب بدن انسان نمی شود. به گفته‌ی آنها، چند فسفولیپید موجود در زرده تخم مرغ (فسفاتیدیل کولین و اسفنگومیلین) بر متابولیسم لیپید روده تأثیر می گذارند و جذب لنفاوی کلسترول را کاهش می دهند. سپس خود سفیده تخم مرغ وارد عمل می شود. همچنین به نظر می رسد که با مهار حلالیت میسلی کلسترول در روده، جذب کلسترول را محدود می کند.

اگر این نظریه ها درست باشد، به نظر می رسد که طبیعت تخم مرغ ها را با یک روش ایمنی داخلی برای محافظت از انسان هایی که آنها را می خورند مجهز کرده است.

۳٫ آن چیزهای سفید رشته ای جوجه نیست

بسیاری از مردم به آن چیزهای ریسمانی و چسبنده که اغلب به زرده تخم مرغ چسبیده اند نگاه می کنند و تصور می کنند که جنین مرغ است. اما اینطور نیست. فروشگاه‌ها فقط تخم‌های بارور نشده‌ را می‌فروشند.

آن رشته های چسبنده در واقع «شالاز» نامیده می شود و فقط غشاهای پیچ خورده ای هستند که وقتی دست نخورده باشند، زرده را به داخل پوسته می چسبانند. آنها کاملاً خوراکی هستند و وجود آنها به شما نشان می دهد که تخم مرغ تازه است.

۴٫ ممکن است بتوانید آلرژی به تخم مرغ را برطرف کنید

آلرژی به تخم مرغ در کودکان بسیار رایج است، اما بر برخی از بزرگسالان نیز تأثیر می گذارد. به دلایلی، سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ حساس می‌شود و بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و علائمی مانند بثورات پوستی، کهیر، احتقان بینی و ناراحتی‌های گوارشی ایجاد می‌کند.

این واکنش ها توسط یک یا چند پروتئین از پنج پروتئین عمده‌ی آلرژی زا در تخم مرغ ایجاد می شوند. اگر هر یک از این پروتئین ها یا تعداد بیشتری از آنها بلعیده شوند، پروتئین ها باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شوند.

با این حال، ممکن است یک راه حل وجود داشته باشد. پروتئین ها از اسیدهای آمینه‌ی مجزایی تشکیل شده اند که یک یا چند زنجیره‌ی بلند را تشکیل می دهند. با این حال، هنگامی که آنها را حرارت می دهیم، پروتئین ها به اسیدهای آمینه‌ی جداگانه‌ی خود تجزیه می شوند.

اگر پروتئین‌ها را از طریق حرارت کافی «از بین ببرید»، توانایی تخم‌مرغ برای برانگیختن واکنش آلرژیک را از بین می‌برید. تخم‌مرغ‌های نرم آب پز یا حتی تخم‌مرغ‌های همزده هنوز تعداد مشکلسازی از اسیدهای آمینه‌ی دست‌نخورده را حفظ می‌کنند، در حالی که تخم‌مرغ‌های بسیار گرم شده (تخم‌مرغ‌های پخته یا سرخ‌شده بیش از حد سفت» ممکن است اینطور نباشند.

با این حال، افرادی هستند که به تخم مرغ فوق العاده حساسیت دارند و حتی ممکن است تخم مرغ هایی که به شدت گرم شده اند قابل تحمل نباشند. برای این افراد، با احتیاط عمل کنید و به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

 

۵٫ تخم های شما ممکن است تقلبی باشند

تخم مرغ های تقلبی در حال نفوذ به چندین کشور در سراسر جهان هستند، اما به ویژه در هند رواج دارند. تخم‌مرغ‌های تقلبی که با قیمتی حدود نصف تخم‌مرغ واقعی تولید می‌شوند، احتمالاً از چین می‌آیند. مواد تشکیل دهنده‌ی آنها شامل رزین، نشاسته، منعقد کننده، رنگدانه ها و آلژینات سدیم از جلبک برای سفیده تخم مرغ، ررزین و رنگدانه برای زرده، و پودر گچ، موم پارافین و کربنات کلسیم برای پوسته است.

یک جاعل با استعداد می تواند تا ۱۵۰۰ تخم مرغ در روز بسازد. مضحک به نظر می رسد، اما طبق مقاله ای در مجله‌ی تایم، تخم مرغ های ارزان تر اما کمتر خوش طعم و ناسالم آنقدر واقعی به نظر می رسند که برخی از مصرف کنندگان، تخم مرغ های واقعی را به طور کامل کنار می گذارند.

۶٫ خوردن تخم مرغ خام احمقانه است

آن صحنه از اولین فیلم راکی ​​را به خاطر دارید که در آن بالبوآ یک لیوان پر از تخم مرغ خام را برای صبحانه سرمی کشد؟ خوب، اگر او این کار را هر روز صبح انجام می داد، در مبارزه اش با آپولو کاملاً متفاوت با آنچه در فیلم نشان داده شده بود ظاهر می شد.

اگر اینطوری تخم مرغ مصرف می کرد، قطعاً لکه های قرمز و تحلیل یافته‌ی قابل توجهی روی صورتش ظاهر می شد. ابروها و مژه هایش هم ممکن بود از بین برود و یک دور هم دوام نیاورد چون از افسردگی، بی حالی، بی حسی اندام ها و حتی توهم رنج می برد.

موارد قبلی همگی نشانه‌های کمبود بیوتین هستند و اگر فردی تمایل به خوردن تخم‌مرغ خام داشته باشد، این اتفاق برایش می‌افتد. مشکل این است که تخم مرغ خام (مخصوصاً سفیده تخم مرغ) حاوی ماده شیمیایی به نام آویدین است که به بیوتین متصل می شود و منجر به کمبود آن می شود. با این حال، از آنجایی که آویدین یک پروتئین است، زمانی که تخم مرغ را می‌پزید، دناتوره می‌شود، بنابراین از توانایی آن در اتصال بیوتین جلوگیری می‌کند.

پس مثل راکی ​​نباشید و تخم مرغ های خود را بپزید.

۷٫ تخم مرغ های کهنه روی آب شناور می شوند

پوسته تخم مرغ متخلخل است، بنابراین هوا از پوسته عبور می کند، به طوری که تخم مرغ ها با افزایش سن، حفره های داخلی هوا را ایجاد می کنند. این ویژگی به شما کمک می کند تا آزمایش کنید که آیا یک تخم مرغِ مشکوک تازه است یا کهنه.

فقط کافی است تخم مرغ را در یک لیوان آب غوطه ور کنید. اگر شناور بماند، کهنه است. اگر غرق شود، تازه و ایده آل است. آن را سریع بپزید و تمام رویاهایش را بکُشید.

۸٫ می توانید تخم مرغ را بچرخانید تا بفهمید پخته است یا خام است

برای اینکه بفهمید یک تخم مرغ کامل پخته شده است، آن را به پهلو بچرخانید. اگر به سختی شتاب پیدا کرده و به سرعت کُند شود، خام است. اما اگر به سرعت به چرخش ادامه دهد، به شدت پخته است. دلیل این اتفاق این است که تخم مرغ خام مایع است و مایع به اطراف می چرخد ​​و از چرخشِ صاف جلوگیری می کند.

با این حال، یک تخم مرغ آب پز سفت از داخل جامد است، بنابراین می تواند با سرعت به چرخیدن ادامه دهد.

۹٫ برخی از کشورها تخم مرغ های خود را درون یخچال نمی گذارند

تخم مرغ ها از همان تونل کلواکال تیره مانند مدفوع مرغ عبور می کنند و در نتیجه در برابر سالمونلا و سایر باکتری ها آسیب پذیر هستند. ساکنین کشورهای دیگر به شما خواهند گفت که مسمومیت با سالمونلا بسیار نادر است، بنابراین آنها زحمت نگهداری تخم‌های خود را در یخچال نمی‌کشند. در عوض، آنها تخم مرغ ها را در قفسه‌هایی نگهداری می کنند.

تخم مرغ‌ها دارای یک پوشش محافظ در قسمت خارجی‌شان هستند که به نام «شکوفه» شناخته می‌شود، که در شرایط عادی ممکن است از تخم در برابر نفوذ میکروب محافظت کند. با این حال، توزیع کنندگان تخم مرغ آمریکایی به طور ناخواسته شکوفه را از روی تخم می شویند تا مطمئن شوند که سالمونلا ندارد.

بهتر است سد باکتریایی طبیعی تخم مرغ در جای خود بماند تا تخم مرغ از خود محافظت کند. در هر صورت، چون شکوفه ها شسته شده اند، به آمریکایی ها توصیه می شود که تخم های خود را در یخچال نگهداری کنند تا عفونت باکتریایی به حداقل برسد.

منبع:

t-nation.com

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره