همه چیز درباره ی مکمل گلوتامین
شما اینجا هستید
گلوتامین » همه چیز درباره ی مکمل گلوتامین

همه چیز درباره ی مکمل گلوتامین

گلوتامین مکملی ثابت در برنامه بدن سازان با تجربه

بر اساس گزارش‌ها پروتئین وی و کراتین محبوب‌ ترین مکمل‌ها در بین بدن سازان هستند.البته جای تعجبی هم ندارد.

تقریبا هر بدن ساز حرفه ای در جهان از این دو مکمل به شکل ثابت استفاده می‌کند.

در رده‌های بعدی نیتریک اکسید، مولتی ویتامین، روغن ماهی‌، آمینو اسید‌های شاخه دار و گلوتامین قرار دارند.

در این میا‌‌ن در واقع گلوتامین جایگاه سوم را از لحاظ محبوبیت در بین بدن سازان رقابتی در اختیار دارد درست پشت سر پروتئین وی و کراتین.

همه-چیز-درباره-ی-مکمل-گلوتامین

همه چیز درباره ی مکمل گلوتامین

اما اگر به یک فروم بدن سازی سری بزنید می‌بینید که گلوتامین همچنان برای خیلی‌‌ها همانند یک راز می‌باشد.

تعداد کمی‌ از آنها می‌دانند که گلوتامین چیست و چه کاری انجام میدهد و نحوه عمل آن چگونه است و چه زمانی‌ باید مصرف شود.اکنون بیایید نگاهی‌ دقیق تر به این مکمل ثابت در برنامه بدن سازان بیندازیم و به تعدادی از سوالات در مورد آن پاسخ دهیم.

 

گلوتامین چیست؟

گلوتامین فراون‌ ترین آمینو اسیدی است که در بدن یافت میشود.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

گلوتامین یا ال گلوتامین بیشتر از ۶۰% ماهیچه‌های اسکلتی را تشکیل میدهد.دستگاه گوارش و سیستم ایمنی از گلوتامین برای تامین سوخت خود استفاده میکنند.۱۹% مولکول گلوتامین از نیتروژن ساخته شده است که آن را تامین کننده اصلی‌ نیتروژن برای ماهیچه‌ها کرده است.این آمینو اسید در مقادیر بالا مخصوصا در مغز، ماهیچه ها، دیواره روده، ریه ها، قلب، کلیه‌ها و کبد یافت میشود که دارای وظائف مختلف و حساسی می‌باشد.

 

گلوتامین چگونه توسط بدن استفاده میشود؟

گلوتامین برای بسیاری از فعالیت‌های بدن حیاتی می‌باشد.برخی‌ از آنها عبارتند از :

۱) تامین کننده اصلی‌ انرژی برای سیستم ایمنی بدن

۲) گلوتامین در مغز به گلوتامیک اسید تبدیل میشود و باعث تقویت سنتز (GABA) که یک انتقال دهنده عصبی مهم می‌باشد میشود.بسیاری بر این عقیده هستند که ال گلوتامین باعث بهبود فعالیت‌های مغزی میشود.

۳) حفظ تمامیت ساختاری مخاط روده

۴) نقش بسیار مهم در سنتز پروتئین در ماهیچه‌ها و افزایش حجم سلول ها

۵) کمک به کنترل قند خون

 

گلوتامین و عضله‌ سازی

گلوتامین نقش مهمی‌ در متابولیسم پروتئین، افزایش حجم سلول ها، افزایش تولید و ترشح هورمون رشد و کاهش تجزیه عضلات مخصوصا در بدن سازان دارد.اگرچه تحقیقات قطعی‌ در مورد تاثیر گلوتامین روی افراد بالغ در تمرینات با وزنه صورت نگرفته است اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که تنها بعد از مصرف ۲ گرم گلوتامین سطح هورمون رشد میتواند ۴۰۰% افزایش یابد.

در یک تحقیق ادامه دار دیگر نشان داده شد که بعد از یک تمرین پر فشار ساخت اسید لاکتیک در عضلات صورت خواهد پذیرفت و در همین حین سطح گلوتامین بدن تا ۵۰% کاهش خواهد یافت.تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف گلوتامین به شکل موثری باعث کاهش تجزیه عضلات و بهبود متابولیسم پروتئین میشود.همچنین ترکیب محصولاتی که حاوی گلوتامین و آمینو اسید‌های شاخه دار هستند در بین بدن سازان به دلیل قابلیت آنها در کاهش خستگی‌ عضلات و بهبود ریکاوری محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

 

چه میزان گلوتامین مورد نیاز است؟

بسیار رایج است که یک بدن ساز یا ورزشکار در روز ۱۰-۲۰ گرم گلوتامین را مصرف کند.توصیه میشود که شما در هر دوز ۵ گرم به شرح زیر مصرف کنید :

قبل از خواب : ۵ گرم گلوتامین درست قبل از خواب مصرف کنید.تحقیقات زیاد و قابل اتکایی نشان میدهند که مصرف گلوتامین درست قبل از خواب باعث افزایش سطح هورمون رشد هنگام خواب میشود.

اول صبح : ۵ گرم گلوتامین درست زمانی‌ که صبح از خواب بیدار میشوید مصرف کنید.در این زمان بدن شما خالی‌ از هر گونه مواد غذایی می‌باشد و میتواند از مصرف گلوتامین سود لازم را ببرد.

بعد از تمرین : ۵ گرم گلوتامین را ۳۰-۶۰ دقیقه بعد از تمرین مصرف کنید.مصرف گلوتامین بعد از تمرین باعث میشود که ریکاوری بدن شما بعد از یک تمرین سنگین بهبود پیدا کند.

 

انواع گلوتامین

در حال حاضر گلوتامین در فرم‌های پودر، کپسول و جویدنی وجود دارد.شما همچنین گلوتامین را در بسیاری از مکمل های بعد از تمرین نیز یافت می‌کنید.

 

مزایای دیگر گلوتامین

گلوتامین منبع سوخت اصلی‌ سیستم ایمنی بدن و دومین منبع تامین انرژی دستگاه گوارش می‌باشد.پس بنابراین دیگر مزایای احتمالی‌ گلوتامین میتواند شامل موارد زیر باشد :

۱) سیستم ایمنی قویتر باعث کاهش ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها میشود.

۲) بهبود درصدی از آسیب‌های وارده به روده توسط ضد التهاب ها

۳) بهبود حالات خلقی‌

۴) تاثیرات مثبت احتمالی‌ روی بیماری‌های عصبی

۵) کمک به بهبود حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

منبع:

https://www.muscleandstrength.com

 تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

  1. مرتضی

    خیلی مفید بود مرسی از سایت عالیتون

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره