مصرف ویتامین D از خستگی ماهیچه‌ها می‌کاهد
شما اینجا هستید
ویتامینها و موادمعدنی » مصرف ویتامین D از خستگی ماهیچه‌ها می‌کاهد

 محققان اخیرا دریافتند که مصرف ویتامین D باعث می‌شود که انرژی سریع‌تر به ماهیچه‌ها برسد و عضلات دیرتر خسته شوند.

vitmin-d

 

یک تحقیق جدید اخیرا برای اولین با رابطه بین ویتامین D و کارایی ماهیچه‌ها را نشان داده است. همچنین مشخص شده است که ویتامین D می‌تواند در پیشرفت اسکلت ماهیچه‌ای نیز موثر باشد. این مطالعات در جلسه سالانه جامعه پزشکی غدد مطرح شد. یافته‌ها در این تحقیقات دلایل خستگی فیزیکی کسانی که کمبود ویتامین D دارند را بیان می‌کند.

 

ویتامین D باتابش آفتاب مستقیم بر پوست ایجاد می‌شود، همچنین می‌توان مقداری ویتامین D از مواد غذایی نیز دریافت کرد. کمبود ویتامین D مشکل اساسی است که بیشتر بر استخوان‌ها و عضلات تاثیر می‌گذارد.

خستگی در عضلات ممکن است به دلیل مشکلاتی در میتو کندری باشد. میتو کندری ، گلوکز و اکسیژن را مصرف می‌کند تا برای سلول‌ها انرژی تولید کند، انرژی که به مولکول‌ها می‌رسد ATP نام دارد. سلول‌های ماهیچه‌ای نیاز به ATP زیادی دارند تا حرکت کنند، بنابراین آنها از فسفوکراتین که منبع آماده انرژی است، استفاده می‌کنند.

میتو کندری ، بعد از انقباض ماهیچه‌ها ، فسفوکراتین را نیز دوباره پر می‌کنند. میتو کندری هر چقدر بهتر کار کند، در زمان کوتاهتری فسفوکراتین را پر می‌کند.

محققان دانشگاه نیوکاسل ، بر روی زمان دوباره پر شدن فسفوکراتین در کسانی که ویتامین D کمی دارند، بررسی انجام دادند. آنها زمان دوباره پر شدن فسفو کراتین را در ۱۲ نفر که از ماهیچه‌های پای خود استفاده می‌کردند و کمبود ویتامین D داشتند اندازه گیری کردند و دوباره همین بررسی را بعد از مصرف ویتامین D انجام دادند.

آنها متوجه شدند پر شدن انرژی فسفو کراتین با بالا رفتن ویتامین D در ۱۰ تا ۱۲ هفته‌ افزایش می یابد. میزان خستگی در همه این افراد کاهش یافت. در واقع کمبود ویتامین D با کم شدن کارایی میتوکندری همراه است.

کارایی هوازی ماهیچه‌ها با دریافت ویتامین D بیشتر می‌شود . تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام خواهد شد تا نشان دهد مصرف ویتامین D چه تاثیری بر توانایی ورزشکاران دارد.

  1. علیرضا

    آیا سوماتروپین اصل و با کیفیت در ایران وجود ادرد؟و اگر وجود دارد چه قیمت است؟؟

    • مدیریت

      سلام اره هست تو داروخانه ها معتبر میتونی پیدا کنی

    • مدیریت

      سوماتروپين نوردوليت 32 واحدي : 410 هزار تومان

  2. شایان

    سلام ,ایا برای کسایی که بدن سازی رو بصورت حرفه ای شرو کردن مصرف ویتامین D با دوز 400 الی 500 روزی 1عدد میتونه کافی باشه ؟

    • مدیریت

      سلام اره مقدار دوز مصرفي مکمل ويتامين د، 400 واحد بين‏المللي در روز است حداکثر مقدار مصرف ويتامين D روزانه 1000 تا 2000واحد متغیره

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره