شما اینجا هستید
چربی سوزی ( هوازی و بی هوازی) » قانون شماره یک برای چربی سوزی بهتر

قانون شماره یک برای چربی سوزی بهتر

همه می‌دانند که کاهش وزن شامل مصرف غذا‌های سالم، پرهیز از غذا‌های مضر و مصرف آب کافی‌ می‌باشد اما اگر یک فاکتور مهم تری نیز وجود داشته باشد چه؟

چیزی که واقعا بتواند باعث بهبود نتایج حاصل شده از رژیم غذایی و تمرینات شود؟

در واقع یک فاکتور وجود دارد و آن هم خواب می‌باشد.چه باور کنید یا نکنید خواب مهم‌ ترین کاری است که هنگام چربی‌ سوزی، حفظ تناسب اندام و رسیدن به سطح آمادگی بدنی مناسب میتوانید انجام دهید.یک خواب با کیفیت و با مدت مناسب میتواند باعث به ثمر رسیدن یا شکست بهترین تلاش‌های شما در جهت رسیدن به سلامتی‌ بهتر شود.

قانون شماره یک برای چربی سوزی بهتر

قانون شماره یک برای چربی سوزی بهتر

چه میزان خواب نیاز دارید؟

به عنوان انسان، ما خودمان را بسیار پیشرفته و بسیار تکامل یافته می‌دانیم.اما هنگامی که بحث فیزیولوژی مطرح باشد ما همچنان در عصر حجر به سر می‌بریم.بدن ما از قدیم عادت کرده است که وقتی‌ هوا تاریک میشود بخوابد و هنگامی که خورشید طلوع می‌کند از خواب برخیزد.این بازه زمانی‌ حدود ۷ الی ۱۰ ساعت می‌باشد و هر فردی حداقل باید ۷ ساعت در شب بخوابد.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

اما چرا خواب برای کاهش وزن بسیار مهم است؟

هر فعالیت بدنی متکی‌ به خواب می‌باشد. از تنظیم فشار خون گرفته تا سرکوب هوس خوردن شیرینیجات، یک خواب خوب برای کاهش وزن ضروری می‌باشد.اما چرا خواب به این میزان حیاتی می‌باشد؟ بدن شما طوری طراحی شده است که کمبود خواب را با استرس جبران کند و متاسفانه بدن نمی‌تواند تفاوت استرس حاصل از ساعات طولانی‌ کار شما را با استرس مثلا فرار از یک شیر تشخیص دهد.استرس برای بدن به یک شکل است که نتیجه آن آزاد سازی مواد شیمیایی مخصوصا آدرنالین و کورتیزول به درون جریان خون می‌باشد.بدن شما استرس را به عنوان یک نشانه برای آمادگی برای بقا میداند بنابراین این هورمون‌ها مواد غذایی بیشتری را برای افزایش سطح انرژی به منظور حفظ بقا ذخیره میکنند.به عبارت دیگر شما گرسنه میشوید.

همان هورمون‌ها این سیگنال را به بدن میدهند که تا حد ممکن چربی‌ را ذخیره کند بنابراین شما گرسنه تر میشوید و غذای‌ بیشتری میخورید و وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد.هنگامی که شما یک روز کاری ماراتن گونه را دارید و صبح زود می‌بایست زودتر از حد مقرر بدن بیدار شوید بدن شما برای خواب بیشتر فریاد خواهد کشید.

اما شما البته به کار خود ادامه می‌دهید و به بدن خود میگویید “ متاسفم، اکنون زمانی‌ برای خواب نمی‌باشد کار‌های زیادی برای انجام دادن باقی‌ مانده است. “ بدن شما در این زمان تنها از راهی‌ که می‌شناسد واکنش نشان میدهد و راحت‌ ترین و قابل دسترس‌ ترین منبع انرژی که میتواند پیدا کند قند می‌باشد.

دلیل اینکه بدن شما خواهان دریافت کالری‌های تهی و انرژی سریع می‌باشد این است که شما فشار زیادی را روی آن قرار می‌دهید.بدن شما با خود فکر می‌کند که “ فرصت خواب نداری؟ ایرادی ندارد، پس به من یک دونات برسان و من انرژی لازم برای انجام کارهایت را تامین می‌کنم! “

 

خواب : کشنده استرس

هورمون‌های استرس باعث گرسنگی و افزایش وزن میشوند.اما یکی‌ از بهترین راه‌ها برای مقابله با استرس چیست؟ خواب! هنگامی که شما در خواب هستید بدن شما در نهایت فرصت این را خواهد داشت که خود را ریست و ریکاوری کند.سطح هورمون‌های شما تنظیم میشوند و همه چیز بر وفق مراد پیش خواهد رفت.اما هنگامی که در استرس هستید در واقع بدن شما در حال انتقام جویی نیست بلکه در حال حفاظت از شما می‌باشد.هنگامی که شما تنها برای بیدار ماندن از نوشیدنی‌‌های انرژی زا و بیسکوییت استفاده می‌کنید بدن شما گمان می‌کند که در حال مبارزه برای بقا هستید.در این حالت بدن با ذخیره قند به عنوان چربی‌ واکنش نشان میدهد، زیرا گمان می‌کند در آینده با قحطی روبرو شده و باید هرچه میتواند ذخیره کند.

اما هنگامی که زمان زیادی را صرف یک خواب با کیفیت کنید بدن شما میداند که در حالت ایمن می‌باشد و خطر گرسنگی در حد مرگ در آینده نزدیک وجود ندارد پس دیگر نیازی نمی‌بیند که آن چربی‌‌های ذخیره شده را حفظ کند.

در این حالت استرس متوقف شده و بدن شما به راحتی‌ میتواند از چربی‌‌ها به عنوان سوخت استفاده کند و دیگر آنها را برای مواقع ضروری حفظ نمیکند.خلاصه کلام این است که اگر به خوبی‌ نخوابید کاهش وزن نیز نخواهید داشت.من به شخصه این موضوع را در صد‌ها مراجعه کننده به شکل تجربی‌ دیده‌ا‌م.شما میتوانید همه دیگر موارد را به خوبی‌ انجام دهید اما بدون خواب کافی‌ بدن شما از آن چربی‌‌های ذخیره شده استفاده نمیکند زیرا گمان می‌کند که باید شما را زنده نگه دارد!

 

موضوع تنها در مورد کاهش وزن نیست

در هر سطحی خواب مناسب برای شما بسیار حیاتی می‌باشد، از کمک به دستیابی به سطوح بالای عملکرد گرفته تا حمایت از سیستم ایمنی به منظور بیمار نشدن شما نیازمند خواب کافی‌ هستید.هنگامی که شما در خواب هستید بدنتان بسیار مشغول ترمیم خود در سطوح سلولی میشود.

آیا تا کنون برایتان سوال نشده است که چرا هنگامی که تا دیر وقت بیدار میمانید یا خیلی‌ زود از خواب بر میخیزید دارای چهره ای ناخوشایند هستید؟

این موضوع به این دلیل است که بدن برای ترمیم خود که لازمه داشتن بهترین ظاهر می‌باشد استراحت کافی‌ را نداشته است.

در یک تحقیقی که اخیرا انجام شد در یک گروه از موش‌های آزمایشگاهی تومور قرار داده شد.به نصفی از آنها اجازه داده میشد که در طول شب بدون وقفه بخوابند و نصفه دیگر هر ۲ ساعت یک بار در طول شب بیدار می‌شدند.در طول سه هفته تومور‌ها در گروهی از موش‌ها که هر ۲ ساعت یک بار بیدار می‌شدند بسیار بیشتر از گروه دیگر رشد کرده بود.

اما در مورد گروهی از موش‌ها که به خوبی‌ استراحت کرده بودند وضعیت تومور آنها بدون تغییر باقی‌ ماند.

این تنها یکی‌ از چند نمونه آزمایش‌هایی می‌باشد که در ۱۰۰ سال اخیر روی تاثیرات کم خوابی‌ انجام شده است و نتیجه ای که ما از این تحقیقات میگیریم به این شرح است که خواب کافی‌ و مستمر باعث حمایت از سلامتی‌ و تندرستی شما میشود در صورتی‌ که خواب ناکافی و بی‌ کیفیت برعکس آن عمل می‌کند.پوست، مو، ناخن‌ها و تمرکز شما همگی‌ می‌توانند با خواب بیشتر و با کیفیت بهتر بهبود یابند.

چه کسی‌ است که نخواهد با تمرکز و شفافیت بیشتری فکر کند؟ چه کسی‌ است که نخواهد بهترین ظاهر خود را داشته باشد؟ خواب خوب حتی میتواند شما را از شر سلولیت‌ها نیز خلاص کند. یک خواب شبانه‌ خوب میتواند هر جنبه از فعالیت‌های روزانه شما را بهبود بخشد و به همین دلیل است که خواب قانون شماره یک من برای کاهش وزن می‌باشد.

منبع:

https://www.bodybuilding.com

 

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

 

 

  1. سینا سلطانی

    عالی بود

  2. علی

    با این اوصاف برای کاهش چربی به ترتیب:
    خواب،تغذیه،ورزش مفیدن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره