شما اینجا هستید
مباحث عمـومی و متفرقه ی تغـذیه » ۸ ماده غذایی افزایش دهنده سرعت متابولیسم

غذای افزایش دهنده سرعت متابولیسم
۸ ماده غذایی افزایش دهنده سرعت متابولیسم

هنگامی که بحث چربی‌ سوزی مطرح میشود متابولیسم یک نقش کلیدی را ایفا می‌کند.به بیان ساده متابولیسم به فرایند تبدیل مواد غذایی به انرژی توسط بدن گفته میشود که در نهایت باعث کالری سوزی میشود.اگرچه بسیار بعید است که مقصر افزایش عدد روی ترازو متابولیسم کند باشد اما چیزی که میخورید و مینوشید به علاوه میزان سطح فعالیت فیزیکی‌ که دارید روی آن تاثیر گذار خواهد بود.اینطور که مشخص شده است انتخاب برخی‌ مواد غذایی خاص میتواند مسیر چربی‌ سوزی شما را هموار تر کند.هنگامی که شما از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده می‌کنید میزان مصرف انرژی بدن برای هضم آن بیشتر خواهد شد.

 

۸ ماده غذایی افزایش دهنده سرعت متابولیسم

۸ ماده غذایی افزایش دهنده سرعت متابولیسم

۱) چای

اگر شما نیز به دنبال افزایش قابلیت چربی‌ سوزی خود هستید مصرف یک فنجان چای داغ مخصوصا انواع چای سبز میتواند راه حل شما باشد.مصرف منظم چای سبز ممکن است باعث افزایش متابولیسم شود زیرا حاوی کافئین و کاتچین می‌باشد.در یک تحقیق منتشر شده در (American Journal of Clinical Nutrition) محققان دریافتند که عصاره چای سبز ممکن است بتواند به مدت ۲۴ ساعت باعث یک افزایش سطح متابولیسم کوچک شود.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

چای سبز دارای یک نوع از کاتچین مخصوص به نام (EGCG) می‌باشد که میتواند قابلیت چای در افزایش چربی‌ سوزی و سرعت متابولیسم را فراتر از مصرف کافئین به تنهایی افزایش دهد.اما به هر نتایج در هر موردی میتواند متفاوت باشد.کاتچین ممکن است بر اساس قومیت هر فرد تاثیرات متفاوتی داشته باشد.برای مثال در تحقیقات مشخص شده است که نژاد قفقازی دارای حساسیت کمتری نسبت به تاثیرات متابولیکی نسبت به آسیایی‌ها هستند.

 

تخم مرغ

تخم مرغ

۲) تخم مرغ

با مصرف تخم مرغ به عنوان بخشی از صبحانه خود میتوانید در همان اول صبح سرعت متابولیسم خود را افزایش دهید.نه تنها می‌توان تخم مرغ را به روش‌های مختلف تهیه کرد (به این معنی‌ که مصرف آنها خسته کننده نخواهد شد) بلکه زرده‌های سرشار از پروتئین آن نیز میتواند کمی‌ باعث تقویت سطح متابولیسم شود و در عین حال باعث سیری شما خواهند شد.در حقیقت در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۸ انجام شد محققان دریافتند افرادی که یک تخم مرغ را در وعده صبحانه به عنوان بخشی از رژیم غذایی چربی‌ سوزی خود مصرف کرده بودند توانستند به شکل قابل توجهی‌ بیشتر از افرادی که با همان میزان کالری اما بدون تخم مرغ صبحانه خود را مصرف کرده بودند چربی‌ سوزی کنند.

سینه مرغ

سینه مرغ

۳) سینه مرغ

همه ما می‌دانیم که خوردن (عمل جویدن، بلعیدن و تجزیه مواد غذایی) نیازمند صرف انرژی می‌باشد اما همه کالری‌ها به یک شکل ساخته نشده‌اند.هنگامی که شما مواد غذایی حاوی پروتئین را مصرف می‌کنید بدن شما برای تجزیه و ذخیره این پروتئین نیازمند صرف مقادیر بیشتری کالری می‌باشد.میزان مجموع کالری صرف شده برای هضم کربوهیدرات‌ها ۵-۱۰% و برای چربی‌‌ها تنها ۰-۳% می‌باشد در حالی‌ که پروتئین دارای بیشترین صرف انرژی به منظور هضم شدن می‌باشد.حدود ۲۰-۳۰% کالری حاصل از مصرف پروتئین صرف هضم شدن آن میشود.سینه مرغ یک منبع پروتئینی بدون چربی‌ کامل می‌باشد و میتواند به روش‌های مختلف تهیه شود.

فلفل قرمز

فلفل قرمز

۴) فلفل قرمز

تحقیقات نشان داده است که مصرف غذا‌های تند ممکن است باعث افزایش سرعت متابولیسم شود.تحقیقات مختلفی‌ نشان داده‌اند که افزودن فلفل قرمز (در حدود ۶-۱۰ گرم) به وعده‌های غذایی میتواند باعث افزایش کالری سوزی بدن شود و در عین حال میتواند میزان اشتهای شما برای صرف وعده بعدی را کاهش دهد.کپسایسین موجود در فلفل قرمز و پاپریکا نشان داده است که میتواند باعث افزایش سرعت متابولیسم و کاهش جذب کلسترول شود در حالی‌ که همچنین میتواند باعث افزایش سطح آنزیم‌های متابولیزه کننده چربی‌ نیز شود.آیا به دنبال راه‌های آتشین دیگر برای افزایش سطح متابولیسم خود هستید؟ میتوانید مقداری از سس تاباسکو استفاده کنید یا پودر فلفل قرمز را روی سینه مرغ خود بریزید یا چیپس خود را همراه سس سالسا تند مصرف کنید.

انواع لوبیا

انواع لوبیا

۵) انواع لوبیا

دفعه بعد که خواستید ظرف سالاد خود را به یک وعده غذایی کامل تبدیل کنید یا اینکه یک پیش وعده با کالری کم مصرف کنید در مورد انواع لوبیا فکر کنید.لوبیا‌ها منبع بسیار خوبی‌ از فیبر، پروتئین و انواع ویتامین‌های ب هستند.ویتامین‌های ب نقش بسیار مهمی‌ در تبدیل مواد غذایی به سوخت دارند که این امر باعث خواهد شد که در کل طول روز سرشار از انرژی باشید.لوبیا سیاه با دارا بودن ۱۵ گرم پروتئین، ۱۵ گرم فیبر و تنها ۲۲۷ کالری در هر پیمانه میتواند باعث سیری طولانی‌ تر شما با مقادیر بسیار کمتر کالری‌ها شود.

قهوه

۶) قهوه

نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح میتواند کاری فراتر از افزایش هوشیاری شما انجام دهد.قهوه همچنین میتواند باعث کنترل وزن شما نیز شود.کافئین ماده فعال موجود در قهوه در چندین تحقیق نشان داده است که میتواند باعث افزایش سرعت متابولیسم و افزایش سرعت تجزیه چربی‌‌ها شود.جایگزین کردن قهوه به جای شیر یا آب همراه جو دو سر را در نظر بگیرید.انجام این کار نه تنها باعث افزایش سطح انرژی و سرعت متابولیسم میشود بلکه جو دو سر موجود در آن نیز میتواند فرایند هضم آن را کند کرده و باعث سیری طولانی‌ تر شما شود.

ماست یونانی

۷) ماست یونانی

ماست یونانی نه تنها سرشار از پروتئین می‌باشد بلکه یک منبع بسیار عالی‌ از کلسیم نیز می‌باشد.ما اغلب به کلسیم به عنوان یک ماده معدنی استخوان ساز فکر می‌کنیم اما کلسیم همچنین میتواند به شکل اندک باعث افزایش تولید گرما در بدن نیز شود که این امر باعث افزایش کالری سوزی خواهد شد.چندین تحقیق نشان داده است که رژیم‌های غذایی سرشار از کلسیم میتوانند همراه با یک رژیم غذایی محدود در کالری و انجام ورزش باعث کاهش بیشتری در حجم توده چربی‌ بدن شود.اگر ماست یونانی را به هر دلیلی‌ نمیخواهید مصرف کنید میتوانید از ماست معمولی‌، شیر کم چرب یا پنیر کاتیج استفاده کنید.

سالمون

۸) سالمون

این ماهی‌ چرب یک منبع بسیار عالی‌ از اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشد که میتواند در افزایش سرعت متابولیسم شما نقش کلیدی داشته باشد.(EPA) و (DHA) دو اسید چرب ضروری موجود در امگا ۳ میباشند که می‌توانند دارای تاثیرات مثبت روی سطح لپتین باشند.لپتین هورمونی است که تنظیم کننده سرعت متابولیسم می‌باشد.تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های غذایی دارای مقادیر بیشتر امگا ۳ میتوانند از طریق افزایش سرعت متابولیسم، افزایش میزان کالری سوزی طی‌ ورزش و افزایش حجم خشک عضلانی باعث بهبود شکل فیزیکی‌ بدن شوند.

منبع:

https://www.bodybuilding.com/

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره