لوازم و تجهیزات پاورلیفتینگ

 

در رقابت های پاورلیفتینگ به منظور ثبت رکورد مطلوبتر و ارتقای سطح کیفی مسابقه٬ شرکت کنندگان مجازند از لوازم پاورلیفتینگ مانند:(بنچ يا سوت پرس سينه٬سوت اسکوات٬مچ بند٬زانوبند٬کمربند و …) در مسابقات رسمي استفاده کنند. تمامي اين تجهيزات علاوه بر نقش ساپورت و پشتيبانی از رکورد تا حدود زیادی ضريب آسيب ديدگي در حين اجرای حرکات سه گانه را کاهش مي دهند. از طرفی برای به کارگيری اين لوازم ميبايست با شرايط ويژه آنها آشنائی کامل داشته باشيم.

لذا براي استفاده از لوازم و تجهيزات پاور ليفتينگ در مسابقات٬ بايستي در جلسات تمرين٬ با لوازم شخصی و تخصصی خود رکورد گيري را(با رعایت موازین و قوانین داوری) به کرات مرور کنيم تا در شرايط مسابقه به ويژگيها و اصطلاحا قلق های لوازم خود تسلط کافی و لازم را داشته باشيم .به همین منظور صرفا دارا بودن لوازم را نمیتوان به منزله ثبت رکورد بالاتر تلقی نمود و چه بسا شرکت کنندگانی که با کلیه تجهیزات حتی قادر به ثبت ۲۰٪ رکورد خود نیستند و به سادگی از گردانه مسابقات حذف میشوند.

بنچ یا سوت پرس سینه


rage-x

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ٬بنچ یا سوت پرس سینه در حقیقت٬ نوعی لباس و تی شرت با الیاف و جنس استرچ فوق العاده ضخیم و الگوی دوخت منحصر به فرد میباشد.

این لباس با جلو راندن شانه ها و بالا نگه داشتن دست ها باعث سهولت در پرس شدن وزنه (کنده شدن وزنه از روی سیه) و صاف شدن دست ها میشود.بنچ ها تک سایز میباشند و برای تهیه آنها میبایستی اندازه و سایز بازوها ٬دور سینه٬ پهنای شانه و … را دقیقا محاسبه و در خواست خود را به مراکز و نمایندگی های معتبرارسال نمائید.از جمله کمپانی های معروف و معتبر ارائه بنچ میتوان به دو شرکت اینزر( INZER ) و کاتانا ( KATANA ) اشاره نمود که محصولات هر دو کمپانی به سادگی در کشور ما قابل تهیه و استفاده میباشد.بنچ ها بسته به نوع کاربری و مرغوبیت مابین ۱۵ الی ۳۵ کیلوگرم افزایش رکود را سبب میشوند البته به یاد داشته باشید که هر مقداربه بنچ خود تسلط بیشتری داشته باشید قطعا رکورد بهتری را ثبت خواهید کرد.همانطور که در بالاذکرشد الیاف بنچ استرچ بسیار ضخیم است واین ضخامت باعث کاهش دامنه حرکتی شانه ها و اصطلاحا خشک شدن شانه ها میشود در این حالت وزنه به طور عمود روی سینه پرس نمی شود( زیرا شانه و دست از انعطاف کافی و لازم برخوردار نیستند) و میله به دوسمت سر یا شکم میل میکند ٬لذا درهنگام استفاده از بنچ٬ هوشیاری و احتیاط را سرلوحه کار خود قرار دهید تا مبادا دچارسانحه و آسیب دیدگی شوید.

سوت اسکوات


INZER_hardcore_Suit_xlrg_


همانطور که در بالا مشاهده کردید سوت اسکوات از لحاظ ظاهری شبیه به دوبنده کشتی میباشد و از نظر جنس و الیاف همانند بنچ از استرچ ضخیم تهیه می شود.سوت اسکوات با عمود نگه داشتن کمر وانقباض عضلات چهار سر سبب بهبود و افزایش چشمگیر رکورد و با ایجاد حالت فنریت سبب پرتاب شدن وزنه به بالا و غلبه ناگهانی بر جاذبه زمین می شود. در همین هنگام اگر ورزشکار از تجربه کافی برخوردار نباشد و موفق به حفظ تعادل خود نشود قطعا حادثه ناگواری به وقوع خواهد پیوست.تهیه سوت و سایر لوازم پاورلیفتینگ نیز همانند تهیه بنچ پرس سینه که در مطلب قبلی ذکر شد میباشد.

 

 

از سایر لوازم و تجهیزات پاورلیفتینگ می توان به: کفش اسکوات ٬مچ بند٬ زانوبند٬ کمربند٬بندلیفت٬گچ دست و … اشاره نمود.البته استفاده از بند لیفت در برخی مسابقات رسمی ممنوع میباشد.سایر لوازم نیز مانند:مچ بند ٬زانوبند و کمربند علاوه بر افزایش ضریب امنیت مفاصل مچ ٬زانو و ستون فقرات با ثابت نگه داشتن این مفاصل سبب افزایش رکورد در حرکات سه گانه می شوند.

تمامی این لوازم و تجهیزات نیز توسط دو کمپانی مذکور ( INZER وTITAN ) در سطح کلان تولید و عرضه می شوند و امروزه به راحتی در اختیار پاورلیفترهای ما قرار میگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *