شکم بزرگ؟ مشکلات بزرگ
شما اینجا هستید
بدنسازی و فیتنس » شکم بزرگ؟ مشکلات بزرگ

شکم بزرگ؟ مشکلات بزرگ

کمر بزرگ و خطرات سلامتی

چاقی یک بیماری است ، وضعیتی که به سلامت ضعیف مربوط می شود. مشکلات وزن در نسبت اپیدمی که در ایالات متحده و دیگر کشورهای توسعه یافته گزارش می شود ، یک پدیده نسبتاً جدید است که تا حدی به دلیل مشاغل کمتر فیزیکی ، تفریحات بی تحرک بیشتر و دسترسی آسان به غذا با بخش های بزرگتر عادی ایجاد شده است.

برای قرن ها ، افراد چاق احساس تنبلی یا بیش از حد اغراق آمیز داشتند. سر توماس آکویناس تنبلی را یکی از هفت گناه کشنده ذکر کرد. کارگردان دیوید فینچر ، قربانی تنبلی را در فیلم نوآر “هفت” به عنوان مردی چاق و مضطرب توصیف کرد که مجبور شد با خوردن کنسرو اسپاگتی خود را بکشد تا شکمش ترکیده شود. افراد سنگین وضعیت خود را با سرزنش وضعیت تیروئید ، استخوان های بزرگ یا وزن نوزاد پس از بارداری معذور می کنند.

 

شکم بزرگ؟ مشکلات بزرگ

شکم بزرگ؟ مشکلات بزرگ

طی چند دهه گذشته ، مشخص شده است که تعدادی از عوامل ژنتیکی و متابولیک وجود دارد که ممکن است فرد را مستعد اضافه وزن یا چاقی کند. برخی از افراد چاق مقاوم به لپتین یا مقاوم به انسولین هستند ، دچار جهش های گیرنده ملانوکورتین یا عدم تعادل گرلین و غیره هستند. متأسفانه ، آگاهی از عوامل مستعد کننده چاقی ، گزینه های متنوع و عجیب و غریبی را برای بسیاری از افراد بی تاثیر – اما هنوز چاق – ارائه می دهد. شیوه زندگی برای اکثر افراد عامل اصلی چاقی است.

اگرچه هنوز چگونگی پیشرفت چاقی هنوز کاملاً درک نشده است ، اما مشخص است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند. شاید به همان اندازه مهم ، روشن شود که چاقی خطر تعدادی از بیماریهای مختلف ، از جمله بیماریهای قلبی عروقی ، سرطانهای خاص ، دیابت و فشار خون را افزایش می دهد.

شاخص توده بدن: آیا وجود داشته است؟

از آنجایی که اکثریت آمریکایی ها در حال حاضر یا دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و حملات قلبی همچنان قاتل اصلی مردان هستند ، ضروری است که ارتباط بین مشکلات وزن و بیماری های قلبی عروقی درک و به اطلاع عموم برسد. خوانندگان مسن ممکن است جداول بیمه ای را که “وزن ایده آل بدن” را از نظر قد ذکر می کنند به خاطر بسپارند. طبق استانداردهای امروزی ، این وزنه ها به ویژه برای ورزشکاران به طور نامناسب سبک به نظر می رسند. به عنوان مثال ، وزن ایده آل برای یک مرد ۶ فوت قد ۱۵۷-۱۷۰ پوند ذکر شده است و این شامل پوشیدن ۵ پوند لباس است. در مقایسه ، برخی از افراد مشهور ۶ فوت قد بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ پوند وزن دارند.

به امید بهبود قدرت پیش بینی وزن بدن در مورد خطرات بیماری های آینده ، متخصصان عملکردهای جبری را برای ایجاد شاخص توده بدنی (BMI) در نظر گرفتند. BMI با تقسیم وزن بر کیلوگرم بر مربع ارتفاع بر متر محاسبه می شود.

بنابراین ، برای کسانی که به طور منظم از سیستم متریک استفاده می کنند ، این فقط کمی پیچیده است. استفاده از پوند ، پا و اینچ فرمول را بیش از حد پیچیده می کند. خوشبختانه ، جداول منتشر شده است که به مردم امکان می دهد BMI خود را به راحتی تعیین کنند. مطالعات متعددی در ارتباط با وضعیت سلامت و BMI منتشر شده است. داشتن BMI 25 فرد را دارای اضافه وزن طبقه بندی می کند ، در حالی که BMI 30 چاق است.

همانطور که BMI علمی به نظر می رسد ، تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند که بهتر از اندازه گیری دور کمر نیست و در بسیاری از موارد حتی به این خوبی هم نیست. برای مردان ، دور کمر ۸۹ سانتی متر(اضافه وزن) و ۱۰۱ سانتی متر (چاق) بیشتر از BMI 25 و ۳۰ از عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی پیش بینی می کردند. با تبدیل این اعداد به رایج ترین و مفیدترین سیستم انگلیسی ، دور کمر ۳۶ و ۴۰ شاخص های وزن و اختلالات متابولیک مرتبط با چربی و خطرات قلبی عروقی هستند.

این در واقع یک گام بزرگ رو به جلو است زیرا عموم مردم در حال حاضر با یک اقدام ساده و راحت برای خود نظارتی و جستجوی درمان استفاده می کنند. افراد کمی برای محاسبه BMI وقت می گذارند و جداول قد و وزن نسبت به تغییرات در توده بدون چربی بدن ، از جمله ماهیچه ها حساس نیستند.

به نظر می رسد که دور کمر نه تنها به دلیل سهولت استفاده ، بلکه به دلیل نوع چربی که اندازه گیری می کند ، بهتر از اندازه گیری پوست است. اندازه گیری پوستی چربی زیر پوست بدن را اندازه گیری می کند ، چربی که بلافاصله در زیر پوست قرار دارد. چربی زیر جلدی همگن نیست ، زیرا حاوی دو نوع چربی مجزا است. به نظر می رسد که بالاترین لایه یا چربی زیر جلدی به عنوان یک لایه عایق عمل می کند که به حفظ حرارت بدن کمک می کند. لایه عمیق چربی زیر جلدی از نظر متابولیکی فعال تر است و چربی را بر اساس نیاز بدن آزاد یا ذخیره می کند. چربی آزاد شده از لایه چربی زیر جلدی عمیق وارد جریان خون عمومی می شود و برای همه بافتها به طور مساوی در دسترس است.

چربی های بیشتری وجود دارد که با چشم دیده نمیشود

در مقابل ، توده های چربی متمایز دیگری در بین شکم وجود دارد ، اساساً بین دنده ها و استخوان های لگن ، در زیر ماهیچه های شکم. این چربی در مجموع به عنوان چربی احشایی از جمله چربی خارج صفاقی و داخل صفاقی نامیده می شود. چربی خارج صفاقی کلیه ها و غدد فوق کلیوی را احاطه کرده و از آنها در برابر ضربه محافظت می کند. چربی داخل صفاقی مهمترین دسته چربی بدن است که از منظر متابولیک صحبت می شود. چربی داخل صفاقی روده ها را احاطه کرده یا می پوشاند.

چربی داخل صفاقی تفاوت های زیادی با چربی زیر جلدی دارد. این چربی به راحتی چربی را ذخیره یا آزاد می کند و چربی آزاد شده مستقیماً به کبد می رود تا در کل جریان خون رقیق شود. علاوه بر اسیدهای چرب ، چربی داخل صفاقی تعدادی هورمون فعال و مواد شیمیایی شبه هورمون آزاد می کند. این هورمون ها باعث تغییرات بیولوژیکی بی شماری می شوند که بسیاری از آنها با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، فشار خون بالا ، مشکلات کلسترول و غیره مرتبط است.

اگرچه به نظر می رسد چربی داخل صفاقی حیاتی ترین بخش برای اندازه گیری است ، اما ارزیابی مستقیم آن دشوار است ، زیرا در زیر عضلات شکم قرار دارد. سی تی اسکن و MRI می توانند چربی داخل صفاقی را تجسم و اندازه گیری کنند ، اما این یک روش بسیار گران قیمت ، وقت گیر و نه چندان پذیرفته شده است. خوشبختانه ، اندازه گیری نوار ساده می تواند تقریبی از ذخایر چربی داخل صفاقی را ارائه دهد.

دانشمندان ارتباط واضحی بین اندازه دور کمر و خطرات سلامتی نشان داده اند ، اما اخیراً توضیحات دقیق چگونگی اضافه چربی داخل صفاقی ممکن است باعث برخی از بیماریهای متابولیک مرتبط با چاقی شود. همانطور که قبلاً ذکر شد ، خون چربی داخل صفاقی مستقیماً به کبد تخلیه می شود. با افزایش توده چربی داخل صفاقی ، میزان آزادسازی چربی نیز افزایش می یابد. به عبارت دیگر ، هرچه چربی بیشتر باشد ، اسیدهای چرب بیشتری در جریان خون آزاد می شوند. هنگامی که کبد در معرض سطوح بالای چربی قرار می گیرد ، قند خون بیشتری آزاد می کند و انسولین را نیز تجزیه نمی کند. همچنین ، (کلسترول بد) LDL بیشتری ترشح می شود و ذرات LDL کوچکتر هستند ، که شکل خطرناک تری است.

این تأثیر بر روی کبد تا حدی مستعد ابتلا به دیابت و عدم تحمل گلوکز و همچنین میزان بالای تصلب شرایین (نوعی بیماری قلبی عروقی) است. چربی های آزاد شده در جریان خون عمومی نیز ممکن است تأثیر منفی داشته باشند. وقتی ماهیچه در معرض سطوح بالای اسید چرب قرار گیرد ، چربی بیشتری را برای انرژی می سوزاند. این تغییر به اکسیداسیون چربی ، استفاده و نیاز به قند (گلوکز) را کاهش می دهد. عضله یکی از محل های مهم دفع گلوکز است ، بنابراین هنگامی که جذب گلوکز کاهش می یابد ، مقاومت به انسولین ایجاد می شود – یکی از عوامل سندرم متابولیک.

چاقی با سایر عوامل مرتبط با خطرات سلامتی همراه است. نشانگرهای التهابی ، مانند پروتئین واکنشی C ، در چاقی افزایش می یابد. HDL (کلسترول خوب) هنگامی که ذخیره چربی داخل صفاقی بزرگ می شود ، کاهش می یابد و اندازه ذرات HDL کاهش می یابد-یک روند خطرناک. سطح تری گلیسیرید ، چربی هایی که در جریان خون حرکت می کنند نیز افزایش می یابد. تری گلیسیریدهای بالا با بسیاری از بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

سلولهای چربی فقط محل های ذخیره سازی نیستند

دانشمندان متوجه شده اند که سلول های چربی فقط سلول های غیرفعال ذخیره کننده چربی نیستند ، بلکه آنها عملکرد غدد درون ریز را انجام می دهند – هورمون ها و مواد شیمیایی را آزاد می کنند که بر متابولیسم بقیه بدن تأثیر می گذارد. عوامل متعددی از نزدیک مورد مطالعه قرار گرفته اند و نشان می دهد که افزایش چربی داخل صفاقی ممکن است منجر به تغییراتی شود که خطر ابتلا به دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون را افزایش می دهد.

هنگامی که چربی ترجیحاً به عنوان چربی داخل صفاقی ذخیره می شود ، بر خلاف چربی زیر جلدی ، سطح لپتین نسبت به میزان چربی بدن پایین است. سطوح نسبی پایین لپتین حساسیت به انسولین را کاهش می دهد و فرد را مستعد ابتلا به دیابت و عدم تحمل گلوکز می کند. چربی داخل صفاقی تولید کننده مهار کننده فعال کننده پلاسمینوژن -۱ (PAI-1) تولید می کند که از تجزیه لخته های ایجاد شده در جریان خون جلوگیری می کند. سطوح بالای PAI-1 مرتبط با چربی داخل صفاقی ، خطر انسداد لخته (ترومبوز) به جریان خون به بافت هایی مانند قلب و مغز را افزایش می دهد که منجر به حملات قلبی و سکته مغزی می شود.

آدیپونکتین یک عامل محافظتی است که توسط سلول های چربی تولید می شود. با این حال ، سطح آدیپونکتین در افرادی که دارای توده چربی داخل صفاقی هستند ، کاهش می یابد و محافظت در برابر مقاومت به انسولین و بیماری های قلبی عروقی را از بین می برد. اینترلوکین ۶ (IL-6) ممکن است به میزان بیشتری توسط چربی داخل صفاقی تولید شود. یک پیام رسان شیمیایی خطرناک ، IL- 6 مقاومت به انسولین و تری گلیسیرید خون را افزایش می دهد. این مورد در مورد فاکتور نکروز تومور-α ، یک پیام رسان شیمیایی مرتبط نیز صادق است.

در نهایت ، آنژیوتانسین هورمونی است که در تنظیم فشار خون نقش دارد. آنژیوتانسین و آنزیم مربوطه در سلول های چربی تولید می شوند و بیش از حد ، ممکن است باعث فشار خون شوند. این عوامل و بیش از ۱۰۰ عامل دیگر توسط سلول های چربی تولید می شوند. پی بردن به این نکته که سلول های چربی محل ذخیره انفعالی نیستند ، بلکه به عنوان یک اندام غدد درون ریز رفتار می کنند ، مبنای محکمی برای توضیح پیامدهای متابولیک چاقی فراهم می کند.

اقدام کردن

اکثر فرهنگ ها به طور غریزی چاقی را کم اهمیت می دانند و افراد را نسبت به همتایان فعال خود کمتر سالم می دانند. درک بیشتر از فیزیولوژی انگ چاقی را به عنوان نشانه ای از تأثیر معنوی یا ویژگی شخصیتی حذف کرده است. علاوه بر تغییر شیوه زندگی ، عوامل متابولیک و ژنتیکی نیز در مستعد ابتلا به چاقی نقش دارند. صرف نظر از علت ، وجود چربی اضافی با افزایش خطرات سلامتی همراه است و دلیل بازگشت وزن سالم است.

نحوه توزیع چربی تا حدی بر خطرات تأثیر می گذارد ، زیرا چربی مرکزی (یا شکم آبجو) در مقایسه با چربی مرغ زیر بغل و ارائه سلولیت در زنان بسیار خطرناک تر است. چربی مرکزی که چربی احشایی نیز نامیده می شود ، حاوی چربی داخل صفاقی است که روده ها را احاطه کرده و می پوشاند. خونرسانی این چربی مستقیماً به کبد منتقل می شود و بر کنترل کلسترول و قند تأثیر منفی می گذارد. چربی هورمون ها را آزاد می کند ، درست مانند سایر اندوکرین ، متابولیسم کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور تجمعی ، این تغییرات هنگامی که چربی مرکزی باعث می شود که دور کمر از ۹۰ و ۱۰۰ سانتی متر (تقریباً ۳۶ و ۴۰ اینچ) بیشتر شود ، خطر افزایش چشمگیری ایجاد می کند.

زمان بگذارید تا نوار چسب را دور کمرتان بپیچید. اگر دور کمر شما نزدیک به ۳۶ اینچ است ، رژیم غذایی و تمرین خود را برای کاهش چند اینچ تغییر دهید. اگر دور کمر شما بیش از ۴۰ اینچ است ، با دقت به سمت تلفن بروید و بلافاصله با فردی تماس بگیرید که می تواند به شما در از دست دادن شش اینچ شکم کمک کند. اگر زندگی سالم در سالهای بعد از زندگی برای شما مهم است ، این توصیه ساده ممکن است به شما این امکان را بدهد که چند سال اضافه کنید و از شکنندگی و پیری دوران پیری جلوگیری کنید.

منبع:

fitnessrxformen.com

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره