شما اینجا هستید
چربی سوزی ( هوازی و بی هوازی) » ده غذای برتر چربی سوز

ده غذای برتر چربی سوز

غذاهایی مشخص وجود دارند که نسبت به غذاهای دیگر بیشتر به تغییرات متابولیکی در بدن برای اصلاح وضعیت بدنی کمک می‌کنند. این غذا‌ها باعث می‌شوند تا بدن راحت‌تر از شر چربی ها رها شود و با تحریک تولید بعضی هورمون ها به کم کردن وزن نیز کمک می‌کنند. خیلی از این غذاها همچنین مانع ذخیره شدن چربی در خون می‌شوند که این خود منجر به کاهش احتمال بروز حملات قلبی و بیماری های مزمن خواهد شد. سعی کنید استفاده این غذاها را در برنامه‌ی روزانه‌ی تغذیه‌ای خود بگنجانید. استفاده به اندازه از این غذاها به همراه یک برنامه‌ی تمرینی مرتب زندگی سالمی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

پروتئین

غذاهای با پروتئین بالا به چربی‌سوزی کمک می‌کنند و در عین حال مانع از تحلیل رفتن بافت‌های عضلانی می‌شوند. نتایج مطالعات مختلف بیانگر این است که مصرف غذاهای با پروتئین بالا به صورت پیوسته‌ای موجب کاهش چربی و وزن بدن خواهد شد. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا به این معنی است که در طول روز به ازای هر پوند از وزن بدن ۰٫۵۵ الی ۰٫۷۳ گرم پروتئین یا مقدار ۲۰ الی ۳۰ گرم پروتئین در هر وعده‌ی غذایی مصرف کنید. از مواد غذایی با پروتئین بالا می‌توان به ماهی سالمون، گوشت گاو بدون چربی، لوبیا، پروتئین وی و سینه‌ی مرغ اشاره کرد.

چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبی به نام Epigallocatechin gallate یا EGCG است که توانایی بدن در ذخیره کردن چربی را کاهش می‌دهد. عصاره‌ی چای سبز به دلیل داشتن این ترکیب قدرتمند در اکثر مکمل‌های لاغری وجود دارد. اما یک لیوان چای سبز کاری از پیش نخواهد برد. اگر شما در طول روز مقدار زیادی چای سبز البته بدون شکر مصرف کنید ممکن است مقداری کمی چربی از دست بدهید، لذا استفاده از چای سبز نباید تنها راهکار شما برای چربی سوزی باشد.

گریپ فروت

شایعات مبنی بر تأثیرات چربی سوزی گریپ فروت از سال ۱۹۳۰ که رژیم غذایی با استفاده از گریپ فروت شروع شد ادامه دارد. اما به نظر می‌رسد توانایی گریپ فروت در اصلاح سطح چربی بدن پذیرفتنی است. حداقل زمانی که صحبت از چربی خون و سلامتی در میان باشد. نتایج مطالعاتی در سال ۲۰۱۲ که توسط دانشگاه آریزونا انجام شد نشان داد مصرف گریپ فروت، سه بار در روز به مدت شش هفته موجب بهبود فشار و چربی خون می‌شود.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

لبنیات

افراد با بدن های متناسب ( بدون چربی اضافه یا چربی کمتر) معمولاً فراورده‌های لبنی مثل شیر، ماست و پنیر را به طور مرتب مصرف می‌کنند. در حالی که هنوز خاصیت چربی سوزی برای لبنیات ثابت نشده است ولی لبنیات به دلیل داشتن مقادیر زیادی پروتئین و کلسیم می‌توانند به کاهش چربی ها کمک کنند.

دارچین

وقتی که غذا می‌خورید بدن در پاسخ به خوردن هورمون انسولین ترشح می کند. انسولین نیز باعث ذخیره‌ شدن کالری اضافه در سلول های چربی می‌شود. بنابراین هنگامی که یک نفر مقادیر زیادی غذای با شکر و یا چربی بالا مصرف می کند در بدنش انسولین بیشتری ترشح شده و احتمالاً بر توده‌ی چربی هایش افزوده خواهد شد. با توجه به تحقیقاتی که بر روی حیوانات در سال ۲۰۱۰ انجام شد، در دارچین ماده‌ای وجود دارد که این تأثیر انسولین را خنثی می کند لذا ممکن است مصرف دارچین ذخیره‌ی کمتر چربی در بدن را در پی داشته باشد.

فلفل تند

علت تندی فلفل ها به دلیل وجود ماده‌ای به نام کپسایسین در آن ها است. ترکیبی که در بدن موجب بالا رفتن حرارت و سوزاندن بیشتر و مؤثرتر کالری پس از وعده‌های غذایی می‌شود. سوختن بیشتر و مؤثرتر کالری بدون شک موجب کمتر ذخیره شدن چربی می‌شود. در سال ۲۰۰۶ ، نیویورک تایمز گزارش داد یک کاسه غذای تند مثل فلفل قرمز تا هشت درصد کالری سوزی را افزایش می‌دهد. همچنین فلفل تند می تواند اشتها را کاهش دهد، پس دیگر یک دسر چرب اغواکننده نخواهد بود.

تخم مرغ

تخم مرغ منبعی سرشار از پروتئین است. همچنین تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از کولین (جزیی از خانواده ویتامین B ) است که به متابولیسم چربی ها و ذخیره نشدن آن ها کمک می‌کند. (در واقع موجب سوزاندن بیشتر چربی ها برای تهیه‌ی انرژی می‌شود.) نتایج مطالعاتی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف مکمل‌های کولین از کاهش وزن در ورزشکاران رشته‌های تکواندو و جودو بدون کاهش در قدرت و یا تحلیل عضلات حمایت می‌کند.

زنجبیل

مصرف زنجبیل نیز می‌تواند با اثرات بد غذاهای چرب مقابله کند. در سال ۲۰۱۴ محققان روزانه به تعدادی موش ۲۵ الی ۷۵ میلی گرم gingerol (ماده‌ای در زنجبیل) به مدت سی روز دادند. نتایج حاکی از آن بود موش هایی که gingerol خورده بودند سطح چربی پایین‌تری در خون و بدنشان نسبت به موش هایی که نخورده بودند داشتند.

قهوه

همچنان صبح‌ها از نوشیدن قهوه لذت ببرید. اما مطمئن شوید چیزی که می‌نوشید واقعاً پر از کافئین است! کافئین به خاطر توانایی در افزایش متابولیسم بدن و اکسیداسیون چربی و استفاده از آن به خصوص در حین تمرین شناخته شده است.

پسته

پزشک تری گلیسیرید خون شما را اندازه می‌گیرد تا مقدار چربی در خون شما را دریابد. وقتی که تری گلیسیرید بسیار زیاد باشد احتمال بروز حملات قلبی افزایش پیدا می‌کند. پسته، هنگامی که به عنوان یک وعده‌ی غذایی کوچک (البته با کنترل کردن مقدار پروتئین آن) مصرف شود اثرات مثبتی بر روی کاهش سطح چربی خون می‌گذارد به ویژه در مقایسه با وعده‌های غذایی کوچکی که سرشار از کربوهیدرات هستند.

منبع:

https://www.livestrong.com/

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره