شما اینجا هستید

خواص آجیل

آشنایی با خواص آجیل

آجیل ها سرشار از مواد مغذی هستند ، ولی در رژیم غذایی اکثر ما نادیده گرفته می شوند. تحقیقات نشان داده که آجیل می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت ، پنیر و دیگر غذاهای چرب باشد.

هیچ شکی نیست که آجیل ها شامل مقدار قابل توجهی چربی می باشند ، ولی بیشتر چربی از نوع غیر اشباع است و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

چربی های غیر اشباع جزو چربی های سالم محسوب می شود که باعث حفظ سلامت قلب شده و کلسترول بد خون (LDL) را کاهش می دهد. آجیل ها سرشار از آرژنین ، پروتئینی است که باعث گشاد شدن عروق خونی شده و فشار خون را کاهش می دهد. همچنین باعث احساس سیری در افراد شده و به همین دلیل به عنوان یک میان وعده بسیار عالی می توانید از آنها استفاده کنید. به دلیل بالا بودن فیبر در این خوراکی سیستم گوارش را سالم نگه می دارد.

 

خواص-آجیل

خواص آجیل

 

آجیل ها همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی:

کلسیم ، فولات ، پتاسیم ، منیزیم و ویتامین E هستند.

کاهش دهنده بیماری های قلبی

تحقیقات نشان داده کسانی که در طول روز آجیل به مقدار کافی مصرف می کنند ، ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. خوردن تقریبا یک سوم یا ۴۰ گرم آجیل در طول روز (بادام ، فندق ، پسته ، گردو و بادام زمینی) ممکن است بیماری های قلبی را کاهش دهد.

مبارزه با دیابت

طبق مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد بر روی ۸۳ هزار نفر پرستار خانم در بین سنین ۳۹ تا ۵۹ سال انجام شد ، نشان می دهد که مصرف آجیل ها به خصوص بادام زمینی به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

کاهش دهنده خطر سرطان

احتمال دارد مصرف آجیل خطر ابتلا به سرطان های معده ، روده و پروستات را کاهش دهد. تحقیقاتی که در کانادا انجام شده نشان می دهد مصرف آجیل به همراه دانه ها و نخود می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

 

پیشگیری از بیماری پارکینسون

هنگامی که دانشگاه هاروارد تحقیقات گسترده ای بر روی رژیم غذایی هزاران دکتر و پرستار در طولانی مدت انجام داد متوجه شدند که فوایدی که آجیل ها بر سلامت انسان دارند ، بسیار زیاد است و حتی می تواند در مقابل بیماری پارکینسون از بدن محافظت کند. کسانی که ۳۰ گرم آجیل بیشتر از ۵ روز در هفته مصرف کنند در مقایسه با کسانی که کمتر از ۳۰ گرم در ماه مصرف کنند ۴۳ درصد کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند.

بهبود دهنده کاهش وزن

برخلاف عقیده بسیاری از افراد کسانی که در رژیم غذایی خود آجیل مصرف می کنند ، نسبت به افرادی که آجیل نمی خورند چاق تر هستند. تحقیقات نشان می دهد خوردن آجیل به کاهش وزن و نگه داشتن آن کمک می کند. در تحقیقاتی که در دانشگاه بوستون انجام شده دو رژیم غذایی با کالری های مساوی با هم مقایسه شده بودند ، با این تفاوت که در یکی از آنها از انواع آجیل ، بادام زمینی و کره بادام زمینی که شامل درصد بالایی از چربی های غیر اشباع هستند ، استفاده کرده اند و در رژیم گروه دیگر افراد غذاهایی با چربی پایین مصرف کرده بودند ، نشان داد که در افراد گروه اول کاهش وزن بیشتری اتفاق افتاده و حتی در طولانی مدت توانسته بودند آن را حفظ کنند.

آشنایی با انواع آجیل ها

بادام درختی :

۱۸۴ کالری و ۸/۱۶ گرم چربی

در سلامت استخوان ها نقش زیادی دارد. ۳۰ گرم آن شامل ۹ درصد کلسیم و ۲۷ درصد منیزیم می باشد. منبع خوبی از روی و مملو از ویتامین E می باشد. کلسترول و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

بادام برزیلی :

۲۰۵ کالری و ۲۰ گرم چربی

بادام برزیلی شامل اسیدهای چرب غیر اشباع (چربی های سالم) می باشد و منبع کاملی از سلنیوم است. مصرف یک عدد بادام برزیلی می تواند مقدار انرژی روزانه توصیه شده را تامین کند. باعث کاهش حساسیت شده و منیزیم موجود در این خوراکی برای سلامتی سیستم عصبی نقش به سزایی دارد.

شاه بلوط :

۵۱ کالری و ۸/۰ گرم چربی

شاه بلوط تنها آجیلی است که چربی پایینی دارد و همچنین نسبت به بقیه آجیل ها از ویتامین B و مواد معدنی کمتری تشکیل شده است ، ولی این خوراکی کربوهیدرات و برخلاف بقیه ویتامین C دارد. مصرف ۱۰۰ گرم شاه بلوط ۴۵ درصد از مواد ضروری و آنتی اکسیدان ها را شامل می شود.

فندق :

۱۹۵ کالری و ۲/۱۹ گرم چربی

منبع فوق العاده ای از ویتامین E و اسیدهای چرب غیر اشباع است و به دلیل بالا بودن ویتامین B (سبوتین) باعث بهبود سلامت پوست و مو می شود. بالا بودن میزان چربی های غیر اشباع در فندق باعث کاهش کلسترول خون می شود.

بادام زمینی :

۵/۱۷۵ کالری و ۹/۱۴ گرم چربی

باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) و تری گلیسرید خون می شود به همین دلیل در حفاظت از قلب و  رگ های خونی نقش بسزایی دارد. میزان فولات در این آجیل بالاست و از بدن در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.

دانه کاج :

۲۰۷ کالری و ۲۱ گرم چربی

چربی دانه کاج بالاست ، ولی منبع خوبی برای تنظیم فشار خون می باشد. به دلیل پتاسیم ، آهن ، مس و روی موجود در آن پروتئین این خوراکی نسبت به بقیه آجیل ها بیشتر است. وجود آرژنین ، منیزیم و چربی غیر اشباع موجود در دانه کاج تاثیر بالایی در مقابله را بیماری های قلبی دارد.

پسته :

۱۸۳ کالری و ۳/۱۵ گرم چربی

پسته شامل مواد معدنی مثل پتاسیم ، روی ، کلسیم و آهن می باشد. پتاسیم و منیزیم موجود در آن از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. منبع خوبی از فیبر و پروتئین محسوب می شود و LDL را کاهش و HDL (چربی خوب) را افزایش می دهد. بسیار فواید دیگر برای پوست ، چشم و قلب دارد و از بیماری های دیابتی جلوگیری می کند.

گردو :

۲۰۶ کالری و ۲۱ گرم چربی

گردو حاوی اسید چرب غیر اشباع ، امگا ۳ و امگا ۶ است که خطر بیماری های قلبی را از طریق بهبود جریان خون در سرخرگ ها کاهش می دهد. منبع مهمی از اسید آلفالینولینک است که باعث انتقال چربی امگا ۳ به بدن می شود. آنتی اکسیدان موجود در گردو با بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های التهابی ، دیابت نوع دو ،  بیماری های عفونی و سرطان مقابله می کند.

نارگیل :

۱۰۰ کالری و ۱۰ گرم چربی

نارگیل به طور کامل با آجیل تفاوت زیادی دارد و معمولا به صورت آجیل استفاده نمی شود ، ولی در عین حال خواص زیادی دارد. برخلاف دیگر آجیل ها که اکثرا از حلقه های طولانی اسیدهای چربی غیر اشباع تشکیل    شده اند در نارگیل اسیدهای چرب غیر اشباع به صورت حلقه های متوسط می باشد. این مدل از اسیدهای چرب به شکل متفاوتی در بدن فرآوری شده و ابتدا به کبد فرستاده شده و از سوخت آن به عنوان انرژی برای بدن استفاده می شود. این نوع اسیدهای چرب کاهش وزن را از طریق کالری سوزی بیشتر افزایش می دهد. خاصیت ضد ویروسی در زنجیره های متوسط اسیدهای چرب غیر اشباع نارگیل بسیار فراوان است. به همین دلیل به عنوان یک ماده موثر در درمان بیماران مبتلا به ایدز تحقیقات زیادی روی آن انجام می شود.

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

  1. پرهام

    خیلی عالی بود مخصوصا اینکه میزان کالری هر کردوم جداگانه نوشته شده

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره