تناسب‌ اندام در مشاغل پشت میزی
شما اینجا هستید
مقالات ورزشی » تناسب‌ اندام در مشاغل پشت میزی

چرا فعاليت افراد با بالارفتن سن آنها كم مي‌شود؟ چرا هر چه سن ما بالاتر مي‌رود، توجه ما به رعايت شيوه‌هاي سالم زندگي كمتر مي‌شود در حالي كه بيشتر به آن براي حفظ سلامت خود نياز داريم؟ امروزه متاسفانه به دليل شرايط اجتماعي و اتخاذ روش‌هاي نادرست زندگي، براي خيلي از ما سخت است كه به اصول تغذيه خوب پاي‌بند بمانيم و يا تحرك جسمي خود را در سطحي كه تندرستي ما را تضمين كند، ادامه دهيم. اگر شما در يك اداره كار مي‌كنيد، به علت ساعات زياد كار و خستگي پس از آن كمتر مي‌توانيد فعاليت‌هاي بدني خود را پايدار نگه داريد…
چرا فعاليت افراد با بالارفتن سن آنها كم مي‌شود؟ چرا هر چه سن ما بالاتر مي‌رود، توجه ما به رعايت شيوه‌هاي سالم زندگي كمتر مي‌شود در حالي كه بيشتر به آن براي حفظ سلامت خود نياز داريم؟ امروزه متاسفانه به دليل شرايط اجتماعي و اتخاذ روش‌هاي نادرست زندگي، براي خيلي از ما سخت است كه به اصول تغذيه خوب پاي‌بند بمانيم و يا تحرك جسمي خود را در سطحي كه تندرستي ما را تضمين كند، ادامه دهيم. اگر شما در يك اداره كار مي‌كنيد، به علت ساعات زياد كار و خستگي پس از آن كمتر مي‌توانيد فعاليت‌هاي بدني خود را پايدار نگه داريد.

می دانيد راه حل مشكلات‌تان چيست؟

كارمنداني كه شغل‌هاي نشستني دارند، نسبت به آنها كه شغل‌هايي دارند كه با حركت همراه است، از نظر وزني سنگين‌ترند. در مطالعه‌اي كه در سال 2001 توسط دانشگاه شيكاگو انجام شد، با تلفيق نتايج حاصل از سه بررسي بزرگ سلامت در آمريكا به اين نتيجه رسيدند كه “بی ام آی”* كارمندان با كار نشستني، 3/3 واحد از آنهايي كه شغل آنها تحرك بيشتري دارد، بيشتر است.

كارمند‌بودن، آن هم در شغلي كه شما بيشتر اوقات مجبوريد پشت ميز بنشينيد، توجيه خوبي براي اضافه‌شدن وزن نيست. اگرچه به طور معمول بي‌تحركي مي‌تواند به اضافه وزن منجر شود. براي فايق آمدن بر اين مشكل چه بايد كرد؟ آيا راه‌هايي براي افزايش تحرك در محيط كار وجود دارد؟ خوب است به توصيه‌هاي زير نگاهي بيندازيد:

برای كاهش وزن با همكارانتان رقابت كنيد: تلاش براي كاهش وزن را به تفريحي تبديل كنيد كه طي آن در ساير همكاران رقابت ايجاد كنيد. مي‌توانيد اين كار را با تغيير غذاي روزانه و انتخاب غذاي سالم‌تر و مقدارهاي كمتر انجام دهيد. مي‌توانيد در ساعت غذاخوردن به همراه همكاران‌تان به پياده‌روي برويد يا اينكه وعده غذا را با هم تقسيم كنيد.

انتخاب غذای سالم‌تر را به مسابقه بگذاريد: براي رفع كسالت و خستگي خوراكي نخوريد. به جاي خوردن شكلات و آب‌نبات يا ساير تنقلات پرانرژي، تنقلات سالم را در كشوي ميز خود داشته باشيد. ميوه‌هاي خشك يا اقلام كم‌كالري يا مغزها، جايگزين خوبي هستند. آن دسته از مواد غذايي را انتخاب كنيد كه فرآيندهاي كمتري روي آنها انجام شده باشد. به طور مثال، پسته خام از پسته بو داده و شور بهتر است.

ميان وعده خود را به دقت انتخاب كنيد: اگر عادت داريد ميان وعده بخوريد، ميان وعده‌هاي ساده‌تر را انتخاب كنيد. اگر عادت به خوردن چاي داريد، سعي كنيد كشمش و يا خرما را جايگزين قند و شكر كنيد. اگر عادت به نوشيدن قهوه داريد، از شير بدون چربي و قهوه بدون شكر استفاده كنيد. براي مصرف بيسكوييت به نوع روغني كه براي تهيه آن استفاده شده توجه كنيد.

خوردن غذا را فراموش نكنيد: بعضي روزها ممكن است در طول زمان كاري شما به علت مشغله زياد و انجام كارهايي مثل شركت در جلسات، پاسخ‌دادن به نامه‌ها و پاسخگويي به تماس‌هاي تلفني زياد نتوانيد وقتي را به خود اختصاص بدهيد. توجه داشته باشيد هر چقدر گرفتار فعاليت روزانه هستيد، جايي براي وعده‌هاي غذايي خود قرار دهيد. حتي اگر مجبوريد در چنين شرايطي از يك غذاي فوري استفاده كنيد، در انتخاب آن دقت كنيد. به نگهداري آن توجه كنيد و غذاهايي را كه سالم‌ترند، انتخاب كنيد. توجه داشته باشيد كه اين دسته از مواد غذايي به طور معمول انرژي زيادي دارند و سديم و نمك بيشتري در محتواي آنها به كار رفته است. برداشتن يك لقمه نان و پنير يا كتلت كه در خانه تهيه شده، كمك بزرگي به حفظ سلامت شما مي‌كند. اگر قصد داريد غذاي آماده‌اي كه براي مايكروويو تهيه شده با خود به همراه ببريد، حتماً قبل از خريد برچسب آن را كنترل كنيد.

مناسب‌ترين غذا را برای خوردن انتخاب كنيد: اگر براي صرف غذا مجبوريد به رستوران محل كارتان برويد، سعي كنيد از ميان غذاهاي موجود، غذايي را انتخاب كنيد كه به كاهش وزن شما كمك مي‌كند. در چنين شرايطي به رژيم غذايي خود پاي‌بند بمانيد. به طور مثال اگر غذاي آن روز چرب است، مي‌توانيد نيم پرسي از آن استفاده كنيد و به جاي آن از سالاد يا سبزي موجود استفاده كنيد. روش‌هاي ساده‌اي وجود دارد كه به شما ياد مي‌دهد چطور انتخاب سالمي در رستوران داشته باشيد. تهيه‌كنندگان غذا را تشويق كنيد كه غذاهاي سالم‌تري تهيه كنند و انتخاب‌هاي ترجيحي خود را با آنها در ميان بگذاريد. تهيه اين غذاها نه تنها به سلامت شما كمك مي‌كند بلكه براي حفظ سلامت بقيه كارمنداني كه در آن رستوران غذا مي‌خورند هم فايده دارد.

تحرك خود را حفظ كنيد: اگر در نزديكي محل كارتان زندگي مي‌كنيد، سعي كنيد به جاي استفاده از ماشين يا مترو، پياده به محل كارتان برويد. اگر مجبوريد كه با وسايل نقليه به محل كار برويد، ماشين را كمي دورتر از محل كار پارك كنيد تا فرصت داشته باشيد كمي پياده‌روي كنيد. اگر از اتوبوس استفاده مي‌كنيد، چند ايستگاه پايين‌تر از اتوبوس پياده شويد و بقيه راه تا محل كار يا خانه را پياده طي كنيد. همين مقدار كم هم در طول سال باعث سوزاندن مقداري كالري زيادي خواهد شد. در صورتي كه در محل كار بايد ميان طبقات رفت و آمد كنيد، سعي كنيد از آسانسور استفاده نكنيد.

يك جايگزين خوب برای مبارزه با كاهش قند خون در نيمه دوم روز كاری با خود داشته باشيد: به طور معمول در ساعات بعدازظهر با افت قند خون، شما تمايل به خوردن يك خوراكي شيرين پيدا مي‌كنيد. سعي كنيد يك ماده غذايي سالم براي استفاده در چنين مواقعي به همراه داشته باشيد تا انواع شكلات‌ها و… شما را وسوسه نكنند. به طور معمول يك ميوه شيرين مثل سيب، بهترين انتخاب اين مواقع است.

حتي وقتي احتياجي نيست، تحرك خود را حفظ كنيد: اين روزها با پيشرفت تكنولوژي، خيلي از فعاليت‌هاي اجباري ما از زندگي و محيط كار حذف شده است. با اينكه ابداع اين وسايل كار را آسان‌تر كرده اما باعث افزايش عوارض حاصل از بي‌تحركي شده است. به جاي نشستن پشت ميز و ايميل‌كردن نامه به همكاري كه در طبقه پايين است، نامه را خودتان براي او ببريد. براي گرفتن كپي مورد نياز از مدارك به جاي استفاده از نامه‌رسان، خود اقدام كنيد. در اين صورت كارتان هم پيشرفت بيشتري مي‌كند. حتماً تعجب مي‌كنيد كه بدانيد ميزان استفاده از انرژي در همين فعاليت‌هاي كوچك چقدر در كاهش وزن موثر است.

در يك باشگاه ثبت‌نام كنيد يا بعضی از وسايل بدن‌سازی را برای استفاده در خانه تهيه كنيد: خيلي از شركت‌ها براي افزايش فعاليت بدني كارمندان خود با باشگاه‌هاي نزديك محل كار قرارداد مي‌بندند. در صورتي كه از چنين امكاني در محل كار خود برخورداريد، آن را از دست ندهيد. اگر خود شما در چنين باشگاهي ثبت‌نام كرده‌ايد، از آن به بهترين وجه استفاده كنيد تا علاوه بر حفظ سلامت، پول شما هم به هدر نرفته باشد.

تفريح خود را تغيير دهيد: به جاي نشستن و حرف‌زدن با همكاران بعد از اتمام كار و يا در شرايط فراغت، سعي كنيد به ورزش‌هاي جمعي مورد علاقه بپردازيد. ترتيب‌دادن يك تيم مثلاً يك تيم فوتبال از همكاران به شما كمك مي‌كند ساعات فراغتي سرشار از سلامت براي خود تدارك ببينيد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره