بررسی مکمل CLA
شما اینجا هستید

بررسی مکمل CLA

اکنون بر لبه تیغی به نام CLA ( اسید لینولئیک مرکب ) ایستاده ایم، ماده ای که از سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا( FDA) گواهی سلامت دریافت کرد و گفته می شود رمز گشای معمای چربی سوزی و عضله سازی خواهد بود.

 

CLA یکی از معدود مکمل های غذایی است که توسط این نهاد معتبر گواهی سلامت دریافت کرده است و تخمین زده می شود که طی ماه های آینده انواع مختلفی از آن روانه بازار خواهد شد و کمک بزرگی به رفع مشکل چاقی که هم اکنون بیش از یک سوم جمعیت آمریکا درگیر آن هستند، خواهد نمود.

 

این ماده، ترکیبی از اسیدهای چرب است که در گوشت قرمز و شیر یافت می شود و جالب اینجاست که بدن ما به آن نیاز دارد. CLA در در سال ۱۹۳۰ میلادی توسط دانشمندان به عنوان ماده ای ضد سرطان شناخته شد که در تحقیقات شان بر روی تومورهای سرطانی موش ها به عنوان از بین برنده این تومورها است می شد. آنها پس از سالها به این نتیجه رسیدند که این ماده روند درمان سرطان پروستات و سینه در انسان نیز موثر است

 

منابع طبیعی CLA و بررسی مکمل CLA

پیشنهاد می شود CLA را از مواد غذایی مصرفی تان کسب کنید، اما چگونه؟ دانشمندان در نهایت با مصرف روزانه ۳ گرم CLA موافقت کرده و اظهار داشتند که مصرف مقادیر زیادی از غذاهایی که حاوی این ماده هستند، می تواند این نیاز را مرتفع سازد.

 

پیش از این تصور می شد که این کار عملا غیر ممکن است، زیرا مصرف بیش از حد این مواد باعث بروز چاقی در انسان خواهد شد، اما طی چند سال اخیر وقایعی در علم تغذیه رخ داد که موجب تغییر این نظریه شد.

حال می دانیم که شیر گاوهایی که در چراگاه ها تغذیه می کنند، ۵۰۰  درصد CLA  بیشتری نسبت به شیر تولید شده در گاوداری های مدرن دارد، در حالی که گوشت این گاوها نیز ۵۵ درصد CLA بیشتری نسبت به گاوهای تغذیه شده با علوفه را دارد.

 

یافته های جدید تر نشان داد که گوشت گاوهایی که در چراگاه ها تغذیه می کنند، حاوی ماده ای به نام ترانس واکسنیک اسید( TVA) که نوعی اسید چرب ترانس است، می باشد که نقش موثری در مقابله با دیابت، چاقی و بیماری های قلبی دارد. TVA ماده پیش ساز CLA است یعنی در بدن ما به CLA تبدیل می شود.

 

تحقیقات همچنین نشان داده است CLA موجود در بدن افرادی که TVA را از مواد غذایی می گیرند، نسبت به کسانی که CLA را از مکمل های غذایی کسب می کنند، بسیار بیشتر است.

این مطالعات همچنین بیان می دارد که CLA موجب از بین رفتن چربی های زائد بدن می شود، اما یک سوال همچنان پابرجاست و آن اینکه: ممکن است این ماده به یک فرد چاق کمک کند تا از وزن و سایز خود بکاهد، اما آیا برای ورزشکاری که می خواهد درصد چربی بدنش را از ۱۲ به ۸ درصد برساند نیز موثر خواهد بود؟

پاسخ این سوال مثبت است و حتی می توان گفت اصلی ترین کاربرد CLA کات کردن بدن ورزشکاران است.

 

دانشمندان نروژی با مطالعه گروهی از ورزشکاران که سه روز در هفته و هر بار به مدت ۹۰ دقیقه تمرین می کردند، به این نتیجه رسیدند که در پایان ۱۲ هفته افرادی که CLA دریافت کرده بودند مقدار چربی بیشتری نسبت به گروهی که از سایر مواد چربی سوز استفاده کرده بودند، از دست داده بودند. در تحقیقی دیگر، ورزشکاران مورد مطالعه به دو گروه تقسیم شدند، به گروه اول CLA، کراتین و پروتئین وی و به گروه دوم فقط کراتین و پروتئین وی داده شد. پس از پنج هفته مشخص شد که گروه اول حجم عضلانی و قدرت بیشتری در پرس سینه و پرس پا بدست آورده بودند.

 

ادعا می‌شود که مکمل CLA باعث افزایش متابولیسم پایه (حداقل مقدار انرژی موردنیاز برای عملکرد بدن) می‌شود. همچنین باعث کاهش مقدار دریافت غذا (احساس سیری)، افزایش اکسیداسیون اسید چرب در بافت چربی زیرپوستی، تحریک شکستن و مهار تولید چربی، افزایش مصرف انرژی، کاهش بهره تنفسی می‌شود.

 

اما CLA همچنان نقش بارز خود را در چربی سوزی دارد و ثابت شده که اگر همراه با عصاره چای سبز مصرف شود، نقش چربی سوزی آن بسیار بیشتر و پر رنگ تر خواهد شد.

کافئین نیز می تواند مکمل مناسبی برای CLA باشد اما سیستم عصبی افراد، مقادیر مختلفی از کافئین را می تواند تحمل کند. در حالیکه کافئین با ترشح نوراپینفرین موجب از بین بردن چربی می شود، CLA مستقیما هم بر روی سلول های چربی و هم سلول های عضلانی تاثیر می گذارد.

هنگامی که چربی مصرف می کنید، دو راه پیش پای شماست : یا آن را بسوزانید یا ذخیره کنید.

چربی در سلول های چربی ذخیره و در سلول های عضلانی سوزانده می شود. CLA مانع ذخیره شدن چربی در سلول های چربی شده و همزمان باعث سوختن آن در سلول های عضلانی می گردد.

همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم آسم در افراد مبتلا و نیز کاهش حساسیت های شدید می شود.

بررسی مکمل CLA

بررسی مکمل CLA

مزایای مصرف مکمل CLA چیست؟

 

موثر در پیشگیری از انواع سرطان ها

کمک به افزایش حجم ماهیچه ها

بدون این‌که ضربان قلب را بالا ببرد، متابولیسم را بهبود می‌دهد

کلسترول بد بدن را احتمالاً کاهش می‌دهد

کاهش انسولین و جلوگیری از دیابت

کاهش حساسیت غذایی

ارتقاء سیستم ایمنی بدن

سلامت قلب : مصرف ۴٫۵ گرم در روز CLA بمدت ۸ هفته به کنترل فشار خون در شرکت کنندگان با فشار خون بالا کمک می‌کند. متاآنالیزی که اخیرا انجام شده از مزایای بیشتر این اسید چرب بر روی افرادی که فشار خون بالا دارند نسبت به افراد با فشار خون عادی را نشان می‌دهد.

مکمل چربی سوز فاقد کافئین

کمک به کاهش چربیهای بدن

موثر در کاهش وزن و لاغری

 

پیشنهاد ما : خواص مکمل ورزشی و رژیمی CLA

بهترین منابع غذایی حاوی :CLA

لیست مواد غذایی که حاوی مقادیر قابل توجهی از CLA هستند بسیار کوتاه و مختصر است. به همین دلیل می توانید علاوه بر مواد غذایی مکمل های تونالین و کلارینول – CLA نیز استفاده کنید.

قارج و روغن آفتابگردان که منابع غذایی اصلی گیاه خواران هستند نیز سرشار از اسید لینولئیک اند، به تازگی مشخص شده است که شیر مادر نیز حاوی CLA می باشد. اگر به دنبال مقادیر بالایی از این ماده هستید، به سراغ نشخوار کننده ها بروید !

این حیوانات مانند گاو بیش از یک معده دارند و پروسه هضم در آنها در اندامی به نام شکمبه انجام می شود و این دقیقا همان جایی است که CLA تشکیل می گردد. CLA پس از نشخوار ماده غذایی توسط حیوان جذب گوشت و شیرش می شود.

نحوه مصرف سی ال ای

نحوه مصرف سی ال ای

نحوه مصرف سی ال ای

براساس تحقیقات انجام بر روی این اسید چرب بین ۱٫۴ الی ۶٫۸ گرم در روز می‌باشد. با این حال دوز مصرفی بین تحقیقات انجام شده تفاوت زیادی دارد و پیشنهاد ما روزانه ۳٫۴ گرم  در روز همراه با وعده غذا میل می‌شود. مطالعات نشان داده که مصرف بیشتر از این میزان تأثیر بیشتری روی چربی‌سوزی و عضله‌سازی نداشته است.

 

بررسی مکمل CLA

در اینجا به چند ماده غذایی که حاوی CLA هستند اشاره می کنیم

(مقادیر ذکر شده CLA به میلی گرم در هر گرم چربی است) :

گوشت گاوهای گاوداری های مدرن: ۴٫۳ میلی گرم

گوشت گاوهای تغذیه شده در چراگاه : ۲۱٫۵ میلی گرم

و شیر گاوهای گاوداری های مدرن: ۲ میلی گرم

شیر گاوهای تغذیه شده در چراگاه: ۱۰ میلی گرم

پنیر سویسی : ۶.۷ میلی گرم

گوشت بوقلمون: ۲٫۵ میلی گرم

گوشت بره: ۵ . ۶ میلی گرم

و ماست کم چرب: ۴٫۷ میلی گرم

روغن های گیاهی : ۱ میلی گرم

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره