اهمیت تغذیه در حفظ سلامت موی سر
شما اینجا هستید
اخبار سلامت » اهمیت تغذیه در حفظ سلامت موی سر

اهمیت تغذیه در حفظ سلامت موی سر

اهمیت تغذیه در حفظ سلامت موی سر

وقتی صحبت از تغذیه به میان می آید اکثرا اهمیت آنرا با سلامت موی سر فراموش می کنند در اکثر مواقع ما تنها به مواد غذایی از جهت تاثیر آنها در حفظ سلامت بدنی مان فکر می کنیم و این نکته را فراموش می کنیم که تغذیه مناسب و صحیح تاچه حد می تواند در سلامت موی سر نقش داشته باشد موی سر نیز مثل سایر بخشهای بدن به مراقبت های خاص خود نیازمند می باشد بطور میانگین در سر یک فرد حدود ۱۰۰۰۰۰ مو وجود دارد و بصورت تقریبی روزانه حدود ۲۵ تا ۲۰ عدد از این موها ریزش می کنند

که البته این تعداد در قیاس با کل موهای موجود اصلا قابل توجه نمی باشد میانگین عمر یک تار موی سر حدود دو تا شش سال می باشد به همین خاطر ایجاب می کند که تمام مراقبتهای لازم جهت حفظ تارهای مو را به انجام رساند چندین و چند مشخصه برای حفظ سلامت و تغذیه موی سر لازم می باشد :
۱ – غذایی که می خورید
۲ – موادی که بر روی سر می مالید
۳ – نحوه رفتار با موها و…
همگی در شکل ظاهری موی سر مهم می باشند
آیا موهای سرتان بدون طراوت و کدر هستند ؟
اکر اینطور است بدانید که در رساندن مواد مغذیکه موهایتان برای حفظ شادابی شان به آنها نیاز دارید قصور می کنید
بدترین چیز برای موی سر کشیدن سشوار گرم و خشک می باشد که البته اکثر افراد هم به همین طریق بیشترین صدمه را به موی سر می زنند زمان شستن موی سر را یک مقدار بیشتر کنید و همچنین با اختصاص زمان بیشتر به موی سر اجازه بدهید تا بصورت طبیعی خشک بشود و بدین ترتیب تا حد زیادی از بروز موخوره گی بکاهید و دیگر لازم به ذکر این نکته نیست که بدین ترتیب تا چه حد از آسیبی که توسط هوای گرم و خشک سشوار بر روی پوست سر و ریشه موی سر بوجود می آید جلوگیری می شود اگر واقعا خشک کردن مو برایتان ضرورت دارد پس تا حد ممکن سعی کنید سشوار را در کمترین سرعت و سرد ترین حالت آن تنظیم کنید .
یک راه دیگر که بوسیله آن صدمه زیادی به موی سر میزنیم زیاده روی در شستن موی سر می باشد بطور طبیعی موی سر می بایست مقداری چربی بر روی خود داشته باشد و به همین خاطر لزومی ندارد که هر روز موی سر شسته شود مگر اینکه فرد بطور دائم در محیط بیرون و هوای گرم قرار داشته باشد
شستشوی مکرر موهای سر باعث می شود این چربی های طبیعی که مو برای زنده ماندن به آنها نیزا دارد شسته شوند شستن موی سر بصورت دو تا سه روز در هفته برای حفظ سلامت مو کافی بنظر می رسد و همچنین لزومی ندارد که حتما برای شستشوی موی سر از شامپوهای گران قیمت استافده شود و شامپوهای معمولی نیز همان کار را انجام می دهند در صورت امکان پس از هر دو تا سه بار شستشوی موی سر یکبار از نرم کننده یا اضطلاحا کاندیشنر (conditioner) استفاده کنید و بدین ترتیب از پیچیدن و شکسته شدن موجلوگیری نمائید.
نوع غذایی که می خوریم به همان اندازه که برای ارگانهای دیگر بدن موثر می باشد برای موی سر نیز اهمیت دارد اگر خواستار موی سر براق و شاداب هستید می بایست به رژیم غذایی خود توجه کافی مبذول دارید و با رساندن پروتئین ها ویتامین ها و مینرالها به حفظ سلامت بدن و موی سر کمک نمائید با خوردن مواد غذایی که حاوی ویتامین b5(اسید پاتوتنیک)ویتامین b8(بایوتین) اسید فولیک, پاراامینوبنزویک, اسید سیلیکا ,کلسیم, روی و آهن تا حد زیادی از ریزش موی سر جلوگیری نموده و همچنین باعث ارتقاء روند جابجایی بهتر موهای نو و کهنه شوید از سبزیجات با رنگ سبز که به لحاظ غنی بودن مینرال در سطح بالایی هستند می توان به عنوان منابع تامین مینرالها در رژیم غذایی استفاده کرد
سیلکا را می توان هم از طریق مصرف جوی دو سر و هم از پوست خیار و سیب زمینی تامین نمود آهن در گوشت و خشکبار و همچنین کشمش تخم مرغ جگر و غلات یافت می شود ویتامین های b در جگر تخم مرغ برنج و اکثر مواد غذایی وجود دارد بنابراین بخاطر داشته باشید که برای داشتن موی سر شاداب می بایست به تمام جوانب مهم در حفظ سلامت مو اهمیت کافی داد .

  1. فاطمه

    عالی بود…

  2. کوروش

    سلام,من ۳۳ سال سن دارم تمام موارد مربوط به غذا رو رعایت کردم,ولی تأثیری نداشته

    • رضا

      خوب شاید ارثی باشه ریزش موی شما

      • افشار

        سلام در این مقاله برای شما دوستان عزیزم تاثیر برخی از مواد غذایی را شرح می دهم:

        مصرف نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید
        پروتئین سویا به رشد مو کمک می کند. شیر سویا، ماهی، تخم مرغ، ماست و پنیر از منابع غنی این ماده هستند
        کم خونی باعث ریزش مو می شود. برای احتراز از این مشکل ، تعداد زیادی غذاهای سرشار از آهن بخورید. سبزیجات برگ دار تیره رنگ، میوه های خشک شده، آب گیلاس، جگر، تخم مرغ، کشمش، خرما و غلات کامل سرشار از آهن هسند
        مصرف جو صحرایی باعث تقویت ریشه موها و براقی آن می شود

        حبوبات از جمله لوبیا و عدس بخش مهمی از موادی است که برای رشد و سلامت موها لازم میباشد. این مواد نه تنها سرشار از پروتئین هستند (که لازمه رشد موهاست) بلکه دارای آهن، روی و بیوتین است . کمبود ماده بیوتین باعث شکننده شدن موها میگردد
        مصرف حداقل ۸ لیوان آب در روز به بهبود رطوبت ساقه‌های مو در حفظ و قوام موها کمک می‌کند. خشکی مخاط پوست سر نقش مهمی در ریزش موها دارد
        پوست شلتوک از جمله منابعی است که هم در پیشگیری از سفیدی مو موثر است هم در پیشگیری از ریزش مو. از این‌رو هفته‌ای ۲ تا ۳ نوبت پوست شلتوک و لیموعمانی دم کرده و میل نمایید

        سعی کنید برای صبحانه، بیشتر از نان تهیه شده از گندم و جو مصرف کنید. غلات به دلیل اینکه دارای روی، آهن و ویتامین‌هایگروه (ب) هستند موهایتان را تقویت می‌کنند
        خشکباری مانند گردو و بادام و پسته می‌تواند روی سلامت موها تأثیر داشته باشد. افرادی که موهایی نرم و شکننده دارند، می‌توانند خشکبار بیشتری مصرف کنند. اگر تارهای موهایتان نازک است، می‌توانید برای ضخیم‌تر شدن و درخشندگی آن‌ها خشکبار استفاده کنید.

  3. پنل پیامک

    مطلب مفیدی بود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره