شما اینجا هستید
مکمل های کاربردی متفرقه » ال- سیترولین یا سیترولین مالات؟ کدام بهتر است

ال- سیترولین یا سیترولین مالات؟ کدام بهتر است

سیترولین را همیشه در کنار آرژنین در بسیاری از مکمل‌های قبل از تمرین دیده بودیم اما آرژنین به شکل بسیار جالبی‌ این روز‌ها کاملا تنها مانده است و همه توجهات روی سیترولین می‌باشد.

اما چه چیز خوبی‌ در مورد سیترولین باعث چنین توجهی‌ شده است؟ آنطور که مشخص شده است سیترولین دارای مزایای زیادی می‌باشد.

در بدن سیترولین به عنوان پیش ماده آرژنین عمل می‌کند به این معنی‌ که در تولید آرژنین از آن استفاده میشود.آرژنین نیز باعث تحریک تولید بیشتر نیتریک اکسید میشود که آن هم با افزایش قطر رگ‌های خونی میتواند جریان خون به ماهیچه‌ها را افزایش دهد.

 

اما با این تفاسیر چرا خود آرژنین را مصرف نکنیم؟ به بیان ساده آرژنین دارای یک مسیر هضم دشوار می‌باشد که برای جذب شدن باید از روده کوچک و کبد عبور کند و سپس وارد جریان عمومی‌ خون شود.اما سیترولین از طرف دیگر میتواند تمام این مسیر‌ها را میانبر زده و مستقیما وارد جریان خون شود و باعث افزایش تولید نیتریک اکسید شود.

اما نکته بسیار جالب و طعنه آمیز در اینجا این است که سیترولین بهتر میتواند از خود آرژنین سطح آرژنین بدن را افزایش دهد و همچنین دارای عوارض جانبی آرژنین نیز نمیباشد.مصرف آرژنین در برخی‌ افراد میتواند باعث ناراحتی‌‌های گوارشی ناراحت کننده‌ای شود.اما همه انواع سیترولین یکسان نیستند.هنگامی که برچسب مکمل‌ها را نگاه کنید ممکن است متوجه دو نوع سیترولین شوید، ال‌ سیترولین و سیترولین مالات.اکنون بیایید تحقیقات در مورد آنها را بررسی کنیم و ببینیم کدام یک برای شما بهتر میباشند.

 

ال‌ سیترولین چیست؟

ال‌ سیترولین فرم طبیعی سیترولین می‌باشد.اگرچه بدن با ذخایر خود میتواند آن را تولید کند اما مصرف مقادیر بیشتر میتواند باعث بهبود عملکرد قابل توجهی‌ در شما شود.سیترولین که به طور طبیعی در هندوانه و مکمل‌های جداگانه یافت میشود دارای نقش مهمی‌ در دو فرایند درون بدن می‌باشد.اول اینکه میتواند باعث افزایش سطح نیتریک اکسید شود که این امر باعث گشاد شدن رگ‌های خونی میشود که نتیجه آن بهبود انتقال اکسیژن و مواد غذایی منتقل شده به عضلات می‌باشد.دوم اینکه در پاکسازی آمونیاک دارای نقش می‌باشد.آمونیاک یک ترکیب شناخته شده به عنوان یک عامل ایجاد خستگی‌ مرتبط با ورزش می‌باشد که درون جریان خون وجود دارد.

تحقیقات نشان داده‌اند که تنها مصرف ۲.۴ گرم از ال‌ سیترلین در طول یک دوره ۸ روزه میتواند باعث بهبود توان خروجی، بهبود اکسیژن مصرفی و عملکرد ورزشی شود.به علاوه مصرف ال‌ سیترولین همراه با آنتی اکسیدان گلوتاتیون در طول ۷ روز نشان داده است که میتواند باعث افزایش نشانگر‌های نیتریک اکسید در پی‌ انجام تمرینات استقامتی خسته کننده مکرر شود.

اما قبل از اینکه بروید و مقادیر زیادی هندوانه مصرف کنید بسیار مهم است که بدانید ال‌ سیترولین نشان داده است که میتواند به شکل منفی‌ روی زمان دویدن تحت یک فشار خاص اثر بگذارد.این موضوع به احتمال بسیار زیاد در باشگاه بدن سازی مشکلی‌ برای شما به وجود نخواهد آورد اما ورزشکاران استقامتی که مسابقه دارند ممکن است نخواهند که از این فرم از سیترولین قبل از یک تمرین مهم استفاده کنند.

 

آیا مالات باعث بهبود اثر سیترولین میشود؟

تنها تفاوت بین ال‌ سیترولین و سیترولین مالات یک اسید مالیک اضافه می‌باشد.اگرچه این موضوع شاید یک تفاوت بسیار جزئی باشد اما میتواند روی عملکرد شما یک تاثیر قابل توجه بگذارد.مالات به عنوان یک جزو مهم در چرخه تریکربکسیلیک عمل می‌کند که این چرخه یکی‌ از راه‌های بدن برای تولید انرژی می‌باشد.هنگامی که شما سطح مالات را افزایش دهید تولید انرژی نیز افزایش پیدا می‌کند.بنابراین سیترولین مالات میتواند جریان خون بیشتری را وارد ماهیچه‌های در حال کار کند که نتیجه آن انتقال مقادیر بیشتر اکسیژن و مواد غذایی میباشد و همچنین میتواند با افزایش سطح انرژی سطح عملکرد تمرینی شما را نیز تقویت کند.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

تحقیقات روی سیترولین مالات تقریبا جدید اما امیدوار کننده هستند.در یک تحقیق که اخیرا در ژورنال (Sport Science) منتشر شد گزارش داده شد که مصرف ۸ گرم سیترولین مالات قبل از تمرین میتواند باعث افزایش حداکثری قدرت و بهبود قدرت انفجاری پایین تنه شود.در یک تحقیق دیگر روی وزنه برداران حرفه‌ای مشخص شد که مصرف ۸ گرم سیترولین مالات توانست باعث افزایش تعداد تکرار‌ها قبل از رسیدن به ناتوانی عضلانی در طول چندین ‌ست در تمرینات پایین تنه شود.

جدایی از تاثیرات آن روی عملکرد تمرینی سیترولین مالات میتواند همچنین باعث کاهش درد عضلانی بعد از تمرین نیز شود.تحقیق منتشر شده در ژورنال (Strength and Conditioning Research) نشان میدهد که مصرف ۸ گرم سیترولین مالات یک ساعت قبل از انجام چندین ‌ست پرس سینه تا ناتوانی میتواند به شکل قابل توجهی‌ باعث کاهش درد عضلانی بعد از تمرین شود.

 

کدام نوع بهتر است؟

هر دو فرم سیترولین دارای نقاط قوت خود هستند اما برنده را می‌توان سیترولین مالات دانست.تفاوت کلیدی آن قابلیت افزایش دم عضلانی و عملکرد تمرینی می‌باشد، این یعنی‌ انجام تکرار‌های بیشتر، مدت زمان موثر بیشتر در باشگاه و نتایج بهتر.یک مزیت دیگر در مورد سیترولین مالات این است که شما نیازی به بارگیری آن ندارید اما ال‌ سیترولین زمانی‌ بیشترین اثر گذاری را دارد که یک هفته به شکل مستمر از آن استفاده کنید.این یعنی‌ اینکه شما میتوانید درست یک ساعت قبل از تمرین خود از سیترولین مالات استفاده کنید و بلافاصله شاهد مزایای افزایش عملکرد آن باشید.

چه بخواهید از ال‌ سیترولین استفاده کنید یا از سیترولین مالات اطمینان حاصل کنید که از دوز‌های مناسب و درست استفاده می‌کنید.اگر می‌خواهید از ال‌ سیترولین استفاده کنید ۲.۴-۶ گرم در روز را به مدت حداقل ۷ روز استفاده کنید.برای سیترولین مالات ۶-۸ گرم نشان داده است که یک ساعت قبل از تمرین میتواند بدون دوره بارگیری تمام مزایای خود را در اختیار شما بگذارد.

منبع:

https://www.bodybuilding.com/content/

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره