اسرار میلوس سارسف
شما اینجا هستید
پرسش و پاسخ » اسرار میلوس سارسف

اسرار میلوس سارسف

زمانبندی وعده های غذایی

سوال : میدانم که به عنوان یک بدنساز باید روزانه حداقل ۲ / ۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلو از وزن بدن دریافت کنم، ولی سؤالم این است که فاصله وعده های غذایی ام باید چند ساعت باشد؟

جواب : میلوس سارسف: شاید بهتر باشد به این فکر کنید که وعده های غذایی شما باید چقدر به هم نزدیک باشد تا اینکه چقدر از هم فاصله داشته باشد! چون اگر تعداد وعده های غذایی تان بیش از حد نیاز باشد بسیار بهتر از این است که کمتر از حد مناسب باشد.

 

Milos Sarcev

اسرار میلوس سارسف

 

وقتی فاصله وعده های غذایی شما خیلی زیاد باشد، بدن به سمت تجزیه حجم عضلانی تمایل پیدا می کند برای تأمین نیازش به آمینواسیدها برای اعمال فیزیولوژیک مختلف در بدن در مقابل وقتی در پی مصرف وعده های غذایی، آمینواسیدها پس از گوارش در خون شما جریان داشته باشند، بدن به راحتی به آنها دسترسی خواهد داشت.

 

و سرانجام وقتی سطح آمینواسیدهای ناشی از مصرف یک وعده غذایی در خون کاهش یابد، بدن باز هم سراغ آمینواسید ذخیره شده در بدن می رود که این چیزی نیست جز حجم عضلات شما. و برای استفاده از این امینواسیدها، بدن شروع می کند به تجزیه عضلات.

 

ولی وقتی بطور مکرر مقدار کافی از آمینواسیدها را با مصرف پروتئین با فاصله هر دو تا سه ساعت یک بار در اختیار بدن قرار دهید، احتمال بسیار کمتری وجود دارد که بدن به سمت تجزیه عضلات تمایل یابد.

به این دلیل که مواد غذایی مورد نیاز به راحتی در اختیارش قرار گرفته و نیازی به انجام پروسه های دشوارتر ندارد.

 

در واقع می توانید این طور تصور کنید که اگر روزانه یک وعده غذایی حاوی ۲۰۰ گرم پروتئین مصرف کنید، احتمالا برای بیش از دوازده ساعت در روز مقدار آمینواسید قابل توجهی در خون شما جریان نخواهد داشت.

در واقع در این صورت حداقل ۱۲ ساعت از روز بدن شما در شرایط کاتابولیک خواهدبود(یعنی موقعیتی که طی آن عضلات تحت تخریب و تجزیه قرار می گیرند). اگر همین مقدار پروتئین را در بین ۶ وعده تقسیم کنید و آنها را به فاصله سه ساعت یکبار میل کنید، بدن تنها در طول ساعات اندکی از شب که شما در خواب هستید و غذایی دریافت نمی کنید به سمت شرایط کاتابولیک پیش می رود.

 

و این سناریوی بسیار بهتری برای عضله سازی با حفظ حجم عضلات است. و هر چه تعداد وعده های مصرف پروتئین شما در طول روز افزایش یابد، بهتر می توانید از شرایط کاتابولیک در امان باشید.

تنها نکته ای که باید در ارتباط با مصرف وعده های متعدد مد نظر داشته باشید مقدار کالری دریافتی شماست.

 

با مصرف وعده های کوچک تر از دریافت کالری بیشتر از اندازه خودداری کنید، و مقدار پروتئین دریافتی در هر وعده را حول و حوش ۳۰ گرم حفظ کنید. دیگر درشت مغذی های دریافتی یعنی کربوهیدرات و چربی را هم باید تحت نظر داشته باشید تا از افزودن بر ذخایر چربی بدن ممانعت کنید.

 

پیشنهاد ما : بیوگرافی ملیوس سارسف

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره