آیا تمرین زدگی شما را تهدید می کند؟
شما اینجا هستید
بدنسازی و فیتنس » آیا تمرین زدگی شما را تهدید می کند؟

آیا تمرین زدگی شما را تهدید می کند؟

یکی از رایج‌ترین تمایلات بین افراد زمانی که رشد عضلانی شروع می‌کنند کاهش یا توقف افزایش بار تمرین است

اولین فکری که به ذهن افراد می آید این است که شاید به اندازه کافی تمرین نمی‌کنم بنابراین حرکت دیگر را به تمرین اضافه میکنیم سپس یک ست دیگر  و حتی شاید افزایش جلسات تمرین.

در چنین مواقعی افسانه و داستان ها در مورد اسطوره هایی مثل آرنولد که برای ساعت‌ها اسکوات می رفتند برای اینکه از سد بن‌بست عبور کنند سودی برای شما نخواهد داشت

به این مسئله توصیه های افراد غیر مطلع در باشگاه را هم بیافزایید که همگی شما را تشویق می‌کنند به تمرین سخت تر و در نهایت نتیجه کار چیزی جز تمرین زندگی نخواهد بود.

اغلب تحقیقات انجام داده شده در زمینه تمرین زدگی و عوارض هورمونی این مسئله تمرکز دارند از جمله افزایش سطوح کاتکولامین ها و کورتیزول همچنین مشکلات سیستم عصبی و سوخت و ساز که به ضعیف شدن حساسیت نسبت به انسولین, مشکلات خواب و کاهش اشتها منتهی می‌شود ولی این تمرین زدگی عوارض منفی واضح تری هم دارد که برای بدنسازان مهم باشد؟

مطالعه اخیر که نتایج آن در ژورنال طب ورزشی منتشر شده نشان داده تمرین زدگی می تواند در برخی با افزایش سطوح مایواستین در عضلات مستقیماً به ممانعت از رشد عضله منجر شود.

مایواستین به عنوان یک تعدیل کننده منفی در بافت‌های عضله به شمار می آید در واقع از تکثیر  و ازدیاد سلول های بنیادی در عضله ممانعت کرده و اتصال پروتئین ها در بافت عضله را سست می کند که نتیجه آن کاهش توده عضلات اسکلتی  است.

این مطالعه محققان از مدلی برای تمرین زدگی در موش‌ها استفاده کردند که شامل دویدن در شیب منفی روی تردمیل بود دویدن در سراشیبی به طور عمده نیازمند انقباض‌های اکسنتریک است و به آسیب های ریز میکروسکوپی قابل توجه, کوفتگی التهاب و خستگی و کاهش قدرت در عضله منجر می‌شود.

اگر تا به حال از کوه یا تپه ای بالا رفته اید حتما کوفتگی روز پس از آن به خوبی در ذهنتان مانده که شاید با خود تصور کرده اید این در پی فشاری است که در طول بالا رفتن بر پاهای شما اعمال شده ولی واقعیت این است که بخش عمده از این کوفتگی نتیجه فشاری است که در طول بازگشتن به پایین بر پاهای شما وارد میشود .

در مطالعه مذکوره موش‌ها به چهار گروه تقسیم شدند گروه کنترل (بدون تمرین) گروه تمرین (دویدن روی تردمیل روی سطح صاف) گروه تمرین زده ( دویدن روی تردمیل با شیب منفی ) و گروه تمرین زده با مصرف مکمل ( به این گروه پس از هر بازه تمرین کربوهیدرات اضافی داده می‌شد)

یافته اصلی این مساله این بود که تمرین زدگی به بروز التهاب مزمن خفیف در عضله کبد و خون منجر می‌شود.

استفاده از کربوهیدرات‌های اضافی پس از هر بازه تمرین به کاهش نشانه التهابی در خون و کبد منجر شد.ولی نه در عضلات

ضمنا تمرین زدگی و افزایش سطح مایواستاتین در بافت عضله منجر شد.

در کنار عوارض منفی التهاب مزمن افزایش مایواستاتین عامل مضر دیگری برای رشد به شمار می آید.

خلاصه اینکه تمرین زدگی نه  تنها مانع رشد بیشتر می شود بلکه باعث کاهش سایز عضلات و افزایش آسیب هم می شود و  به خاطر التهاب مزمن رخ داده به فرسودگی مفاصل و درد تاندون ها هم منجر خواهد شد.

تصدیق می‌کند که گاهی دشوار است که بدانید تمرین از چه نقطه ای تمرین زدگی منجر می شود

در واقع این مسئله از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی دارد از شرایط تمرین تا فاکتور های پشتیبان مثل رژیم غذایی و کیفیت خواب استراحت .

علائم تمرین زدگی

کاهش عملکرد، فقدان انگیزه ،هماهنگی ضعیف، از دست دادن اشتها، درد عضلانی مزمن، سفتی مزمن در مفاصل، سردردهای مزمن، زمان بهبودی طولانی تر، از دست دادن تمرکز، کاهش اعتماد به نفس و افسردگی از نشانه های تمرین زدگی هستند.

نشانه های تمرین زدگی و افزایش فشار بر سیستم عصبی و ایمنی

کاهش رکورد های پرش عمودی با جفت پا

اغلب اوقات بیمار هستید و مدت زمانی بیماری نیز طولانی می شود.

حس می کنید در بلند کردن وزنه ها دیگر مثل سابق دقیق و بادقت عمل نمی کنید

فشار خون موقعی که استراحت می کنید هم بالاست.

فشار وزنه ها را برروی مفاصل خود را بیشتر احساس می کنید.

کمبود میل جنسی در سر صبح

افزایش ناگهانی آب زیر پوستی

صاف دیده شدن عضلات

سخت تر بلند کردن وزنه هایی که همیشه به راحتی بلند می کردید

چشمان شما درد می کند

دردهای عضلانی طولانی

بلند شدن از خواب برای تان بسیار سخت تر شده است.

حس می کنید انگار شب قبل تا دیر وقت بیدار بوده اید و خمار هستید.

اگر در کل روز خوابالو هستید، و یا اگر بعد از یک تمرین سخت و خسته کننده خوابتان نمی‌برد، احتمالش وجود دارد که بخاطر ورزش بیش از اندازه باشد.

احساس گرفتگی و افسردگی دارید

اگرچه ورزش باعث انتشار هورمون‌هایی خواهد شد که در طول روز شما را شاداب و پر انرژی نگاه می‌دارند، اما ورزش بیش از اندازه برعکس، شما را خسته، گرفته و کاملا بی انگیزه خواهد کرد.

شما در شب بیقرار هستید و مشکل خواب دارید

اگر شما در حالی‌ که تمرین زده باشید و مقدار بسیار زیادی تمرینات هوازی نیز انجام دهید سیستم عصبی سمپاتیک شما در همه اوقات در بالاترین سطح خود فعالیت خواهد کرد که نتیجه آن احساس بی‌قراری و عدم توانایی در تمرکز می‌باشد و همچنین خواب شما نیز دچار اختلال و مشکل خواهد شد.

 

در نهایت: بیشتر همیشه به معنای بهتر نیست

نسبت  به آنچه بدنتان به شما می‌گوید هوشیار باشید و از اینکه زمان ریکاوری را افزایش دهید وقتی متوجه رکورد در مسیر رشد هستید هراسی نداشته باشید.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره