آشنایی با اسیدهای چرب
شما اینجا هستید
چربی ها » آشنایی با اسیدهای چرب

۳ نوع اصلی امگا ۳ وجود دارد که میتوانیم از طریق مصرف غذاهای مختلف به دست آوریم.
اسی آلفا لینولنیک یا ALA در مقادیر بالا در دانه ها و روغن های دانه بویژه روغن دانه کتان یافت میشود. منابع دیگر شامل دانه های کدو تنبل, دانه های کنجد, روغن سویا, روغن کانولا, گردو و روغن گردو است.

آشنایی با اسیدهای چرب

اسید ایکوزاپنتانوئیک یا EPA در ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد, شاه ماهی, ماهی خال مخالی, ماهی کاد ( مخصوصا کبد) و ساردین ها( ماهی عملا EPA تولید نمیکند اما در عوض آن را از جلبک به دست می آورند, آنها مصرف کننده اند).

اسید دوکوزاهگزانوئیک یا DHA در بیشترین مقدارش در ماهی آب سرد مانند ماهی آزاد, ساردین و ماهی توناپاتون یافت می شود. DHA در تکامل مغز و بینایی قابل استفاده است.
مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ خواص ضد التهاب و ضد انعقادی را دارد که به شما در محافظت برضد آرتروز, بیماریهای قلبی و عروقی, افسردگی و شرایط پوستی کمک می کند. سرانجام, EFA میتواند سطح چربی را نرمال کند, فشار خون را کاهش دهد و به متابولیسم گلوکز کمک کند.
کمپانی تغذیه allmax منبع غنی از امگا ۳ را در یک ژل نرم به آسانی قابل بلع ساخته شده از ماهی تازه آب سرد پیشنهاد میکند . هر کپسول حاوی نسبت ۱۸۰:۱۲۰ از EPA به DHA است. همچنین مطالعات نشان میدهد که گنجاندن تنها ۳ گرم از امگا ۳ در رژِیم روزانه تان میتواند به شما در رسیدن به وزن بدنی ایده آل و سالم کمک کند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از ۳ گرم امگا ۳ در روز توصیه نمیشود.
شایع ترین اسید چرب امگا ۶، اسید لینولئیک است که در طیف گسترده ای از مواد غذایی از جمله سبزیجات برگ دار، دانه ها، آجیل، حبوبات و روغن های گیاهی یافت می شود.
بیشترین مقدار امگا ۶ میتواند در در روغن گلرنگ یافت شود، که به خواص درمانی متعددی ازجمله افزایش توانایی شما در چربی سوزی با رهاسازی سلول های چربی سوز بدن برای سوزاندن کالری بیشتر,همچنین کاهش کلسترول و تنظیم سطح قند خون شناخته شده است.
CLA (اسید لینولئیک مزدوج) یک اسید چرب طبیعی است که در مقادیر بسیار کم در اکثر گوشت ها، پنیرها و فراورده های لبنی یافت می شود. علاوه بر خواص چربی سوز آن، امگا ۶ سالمت پوست، مو و ناخ نیز را ارتقاء میبخشد.
هرچند امگا ۹ چربی اشباع شده ایی است که با امگا ۳ و ۶ گروه بندی شده است، با توجه باینکه که بدن می تواند مقدار کمی از آن را در خود تولید کند, از لحاظ فنی یک اسید چرب ضروری محسوب نمیشود. رایج ترین شکل امگا ۹، اسید اولئیک، در کلزا، آفتابگردان ، به ویژه، روغن زیتون یافت میشود. مزایای شناخته شده از امگا ۹ شامل کاهش مقاومت به انسولین، کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی، و همچنین افزایش تولید HDL )کلسترول خوب و (کاهش LDL )کلسترول بد است.

مهم است بخاطر داشته باشید که اسیدهای چرب امگا ۶ و ۳ در تعامل با یکدیگرند, بنابراین تعادل بین آنها برای سلامتی حیاتی است, که نسبت بهینه بین آنها ۱ به ۴ یا کمتر تصور میشود,(امگا ۶ به امگا ۳).بخاطر داشته باشید, برای هشیار ماندن و حفظ هوش ذهنی شما در اوج خود, مصرف روزانه این اسیدهای چرب ضروری می باشد. سطوح سلامت EFA میتواند به دفع هوس و حفظ حس سیری به مدت طولانی کمک کند. بنابراین اکنون شما میدانید مصرف روزانه امگا ۳,۶ و ۹ میتواند شما را در به دست آوردن بدن و سلامتی که میخواهید کمک کند.

 

  1. احمد زضایی

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    خیلی خوب دارین پیش میرین
    لطفا لینک منبع
    موفق باشید

  2. مهدی

    سلام با تشگر از سایت خوبتون آیا مصرف مداوم قرص امگا ۳ به عنوان مثال روزی یکعدد برای مدت یکسال برای بدن ضرر دارد یا نه ؟

    • ورزشکار حرفه ای

      با سلام
      امگا ۳ مجموعه ای از اسیدهای چرب غیر اشباع است که برای سلامت عملکرد بدن لازم است . البته این گروه تنها گروه مورد نیاز برای بدن نیست و فرد لازم است از تمام ترکیباتی که برای بدن لازم است استفاده نماید . به همین دلیل اگر چه مصرف روزانه این دارو می تواند برای فرد مفید باشد ولی نمی تواند جایگزین یک رژیم غذایی درست در فرد را بگیرد . روغن های گیاهی هم دارای اسید های چرب امگا ۶ می باشد که برای فرد لازم است . از طرف دیگر ماهی فقط چربی های امگا ۳ ندارد و ترکیبات مفید بسیار دیگری هم دارد که برای سلامتی فرد لازم است . به همین دلیل مصرف مرتب ماهی اثرات مفید و مطلوب بیشتری برای فرد خواهد داشت .پس مصرف مرتب غذاهای دریایی و از جمله ماهی را به شما توصیه می کنم .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره