شما اینجا هستید
آسیب دیدگی های ورزشی » آسیب دیدگی های ورزشی

آسیب دیدگی های ورزشی

با سلام خدمت خوانندگان محترم مجله و آرزوی سلامتی و موفقیت از این ماه سعی این حقیر و دوستان عزیزم در سایت ادکوان بر این است که مباحثی در خصوص آسیب های شایع در ورزش و علل ایجاد و راه های پیشگیری از آن را مطرح کنیم.

امید آن است که با لطف و راهنمایی شما عزیزان سعی بر کاهش احتمالی این گونه موارد داشته باشیم تا ضمن بالا بردن سطح سلامت و کاهش هزینه های درمان با تفکر علمی و دوراندیشی به ورزشی مورد علاقه خود ادامه دهیم.

STOP_Sport_sInjuries

آسیب دیدگی های ورزشی

وقتی صحبت از ورزش و تمرینات ورزشی می شود باید به موارد بسیار زیادی توجه داشت ؛ زیرا انجام هرگونه ورزشی یا حرکتی ورزشی که در واقع انجام تکنیک و مهارت آن ورزش خاص است ، احتیاج به یک زیرساخت مناسب دارد که در باشگاه های موجود متاسفانه کمتر به آن می پردازند ، قبل از انجام هر ورزش به موارد ذیل توجه نمایید.

  1. سن فرد ورزش کننده و جنسیت ورزشکار
  2. مشکلات آناتومیکی و بدنی فرد
  3. سابقه بیماری ها
  4. سوابق مصرف دارویی
  5. میزان آمادگی جسمانی فرد ورزشکار که این آمادگی موارد ذیل را شامل می شود :

– میزان آمادگی هوازی یا قلبی عروقی

– میزان استقامت فرد

– هماهنگی عصب و عضله

– میزان انعطاف فرد ورزشکار

– قدرت فرد ورزشکار براساس فردیت

– آنالیز ترکیب بدنی فرد ورزشکار

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

یکی از علل شایع آسیب در ورزشکاران به خصوص در قشر بدنساز این است که این عزیزان آنچه را که در آئینه می بینند ، تمرین می دهند.

آن هم بدون در نظر گرفتن عضلات کمکی – مفاصل بالا و پایین عضله مورد نظر – بدون هماهنگی عصب ، عضله ، تاندون – لیگامان ها – و بسیاری از موارد دیگر. قبل از انجام تمرینات به موارد ذیل توجه کنید :

  1. گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از تمرین
  2. انجام تمرینات کششی و انعطافی
  3. انتخاب وزنه ها براساس آمادگی جسمانی و سن شما
  4. داشتن عضلات درگیر شونده در هر گونه حرکت
  5. انجام تمرینات به صورت صحیح براساس بیو

مکانیک حرکتی

به طور کل باید متذکر شوم که متاسفانه در اکثر باشگاه ها در بدو ورود و بدون در نظر گرفتن موارد فوق تمرینات خلاصه شده به جلوبازو ، پشت بازو ، سرشانه ، سینه ، شکم و پا بدون هیچ گونه توجهی که به عضلات درگیر شونده و مفاصل و بافت اسکلتی اعم از رباط ، لیگامان و تاندون ها شود. دوستان عزیز ورزش و تمرین یک تفکر علمی می باشد نه وزنه های سنگین بلند کردن ؛ زیرا هدف از ورزش در مرحله اول سلامتی شما می باشد.

اگر شما عزیزان در سلامت کامل باشید عمر ورزشی و طول عمر قهرمانی شما بسیار بالا خواهد رفت. در غیر این صورت باعث آسیب های جدی و از کارافتادگی می شود.

آسیب های ورزشی

به طور کامل آسیب در ورزش شامل :

  1. آسیب بافت نرم اعم از (عضله ، رباط ، لیگامان)
  2. آسیب عروق و اعصاب
  3. آسیب بافت اسکلتی
  4. آسیب مفصلی

می باشد.

آسیب های شانه :

  1. دررفتگی شانه

منظور از دررفتگی شانه خارج شدن سر استخوان بازو از حفره مفصل شانه می باشد که نسبت به افراد عادی جامعه در ورزشکاران شیوع بیشتری دارد.

مفصل شانه شایع ترین مفصل بدن است که دچار آسیب و جابجایی می شود. حدود ۹۶ درصد موارد در اثر ضربه ایجاد می شود که جابجایی می تواند به سمت جلو ، عقب ، بالا یا پایین باشد که دررفتگی قدامی (جلویی) یا حرکت به سمت جلو شیوع بیشتری دارد.

ساختار یا آناتومی شانه

مفصل شانه از قرارگیری سر بزرگ استخوان بازو داخل حفره گلنوئید استخوان کتف به وجود می آید. این مفصل توسط کپسول مفصلی پوشیده می شود. حفره مفصل شانه توسط دو لایه عضلانی سطحی و عمقی پوشیده تشکیل می دهد که از ۴ عضله کوچک Rotator cuff شده است. لایه عمقی را عضلات گرداننده شانه یا تشکیل شده که موجب چرخش به داخل و خارج مفصل شانه می شوند ، تاندون این عضلات با کپسول مفصل شانه با هم یکی می شود و لایه سطحی را عضله دلتوئید تشکیل می دهد.

عوارض در رفتگی شانه :

  1. آسیب عروق و اعصاب
  2. آسیب و پارگی عضلات
  3. عوارض ناشی از شکستگی و دررفتگی شانه

درمان :

در فاز حاد بیماری پس از جا اندازی استخوان ، شانه به مدت ۱ تا ۳ هفته بانداژ و بی حرکت می شود. البته بستگی به نوع آسیب و درصد آسیب زمان و نحوه درمان کمی تفاوت داشته خواهد بود.

انواع در رفتگی

۱- دررفتگی قدامی (به طرف جلو و پایین) شایع ترین نوع است و تمایل زیادی به عود دارد.

۲- دررفتگی خلفی (به طرف عقب) شیوع کمتری دارد و گاهی اوقات مشکلاتی را برای درمان ایجاد می کند.

علائم و تشخیص :

– درد

– عدم تحرک بازو به حالت آویزان قرار می گیرد.

– غیر قرینه بودن نسبت به شانه سالم

– احساس برآمدگی در زیربغل

– تشخیص با گرافی

درمان

  • جا اندازی توسط پزشک در زیر بیهوشی
  • بی حرکت کردن شانه برای ترمیم بافت نرم تا ۳ هفته
  • توانبخشی
  • جراحی در صورت دررفتگی های مکرر شکستگی استخوان ترقوه

این شکستگی به دنبال سقوط بر روی شانه یا باز شدن بیش از حد دست در طی برخوردهای ورزشی مثل اسکی ، دوچرخه سواری ، سوارکاری و . . . رخ می دهد.

علایم

ناحیه فوقانی محل شکستگی در هنگام لمس دردناک و متورم می شود. در هنگام حرکت می توان احساس خش خش را حس نمود.

درمان

این شکستگی باید توسط پزشک مداوا شود.

پزشک از یک بانداژ به شکل عدد ۸ برای بی حرکت کردن هر دو شانه استفاده می کند.

با این روش شانه فقط آزادانه در زیر صفحه و خط افقی حرکت می کند.

 

شکستگی استخوان ترقوه

این شکستگی خیلی شایع نیست ، ولی گاهی در ورزش هایی مثل فوتبال آمریکایی ، راگبی ، هاکی و سوارکاری رخ می دهد.

علامت آن احساس درد در هنگام حرکت است.

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره