آسیب دیدگی مفصل زانو در ورزشکاران
شما اینجا هستید
آسیب دیدگی های ورزشی » آسیب دیدگی مفصل زانو در ورزشکاران

آسیب دیدگی مفصل زانو در ورزشکاران

پیش از آنکه به آسیبد دیدگی در مفصل زانو بپردازیم بهتر است کمی در مورد آناتومی این بخش از پا صحبت کنیم.

زانو مفصلی است که غیر از حرکت باز و بسته شدن، دارای حرکات خفیف چرخش به داخل و خارج نیز می باشد. در تشکیل و نگهداری مفصل زانو، استخوان ها، رباطها و غضروفهایی شرکت دارند که در ادامه به آنها می پردازیم

آسیب دیدگی مفصل زانو در ورزشکاران

آسیب دیدگی مفصل زانو در ورزشکاران

استخوان ها

سه استخوان در تشکیل مفصل زانو شرکت دارند

در بالا استخوان ران و در پائین استخوان درشت نی و در جلو استخوان کشکک. استخوان نازک نی در تشکیل مفصل زانو شرکت ندارند اما درست در مجاورت بخش خارجی مفصل زانو قرار دارد.

رباطها

رباطها باندهای فیبری هستند که در استخوان را به هم ارتباط و متصل می کنند، تاندونها عضلات را به استخوان اتصال میدهند.

تاندون عضله چهار سر رانی (جلوی ران) در پائین و در جلوی مفصل زانو به استخوان کشکک اتصال می یابد و ادامه آن در پائین کشکک به استخوان درشت نی اتصال می یابد. عمل عضله چهار سر رانی باز کردن زانو می باشد

منیسک

به ساختمانهای غضروفی زانو منیسک می گوئیم که در بین دو استخوان درشت نی و ران قرار دارند و سبب افزایش سطح تماس در استخوان فوق و افزایش پایداری مفصل زانو می شوند

علل دردهای مزمن زانو

آرتروز:

-تعریف:به تخریب غضروف مفصلی زانو آرتروز ، زانو می گویند. در فرم شدید این بیماری منیسکها که غضروفی اند بطور کامل از بین می روند و در استخوان ران و درشت نی به یکدیگر سایش پیدا می کنند.

نشانه ها: آرتروز زانوسبب درد مزمن زانو می شود که با فعالیت زانو این درد تشدید می گردد .

– درمان: هدف از درمان در آرتروز کنترل درد است که می تواند با تقویت عضلات حول مفصل زانو یا استفاده از داروهای ضد درد و در موارد شدید – تعویض مفصل زانو انجام گیرد.

بورسیت

-تعریف:در نتیجه ضربات، عفونت و استفاده مکرر از زانو به صورتی که زانو به زمین فشرده شود، می تواند منجر به التهاب بورس های زانوشود

– نشانه ها: شایعترین بورسی که دچار التهاب میشود بورس جلوی کشکک است که در افرادی که زیاد زانو میزنند دیده می شود و منجر به درد جلوی زانو و التهاب و قرمزی می شود. همچنین التهاب بورس غازی که در زیر و داخل مفصل زانو قرار دارد در افراد چاق و زنان شایع تر است و سبب درد قسمت داخل و پائین زانو به خصوص در شب و در هنگام خم شدن زانو میشود.

– درمان: درمان بر پایه اصول اولیه مراقبتی شامل بالا نگه داشتن، استراحت، فشار موضعی و یخ درمانی است و گاهی هم از داروهای ضد درد غیر استروئیدی ایبوبروفن و استامینوفن) استفاده میشود. در موارد شدید گاهی از تزریق کورتون به داخل بورس استفاده می شود.

عفونت: .

– تعریف: ورود عامل عفونی (معمولا باکتری) به فضای مفصلی را گویند که سبب ایجاد عفونت زانو میشود

– نشانه ها: درد شدید زانو بهمراه تورم و قرمزی آن. همچنین اغلب فرد دچار تب و گاهی دچار لرز میشود

درمان: شامل تجویز آنتی بیوتیک برای ازبین بردن عامل بیماری وگاهی تخلیه با سوزن مایع مفصلی است.

کندرومالاسی کشکک (نرمی غضروفی)

– تعریف: سایش کشکک به قسمت داخلی یا خارجی انتهای تحتانی ران که موجب فشار به غضروف سطح داخلی کشکک و آسیب به آن شود

علائم: این عارضه بیشتر در خانم های جوان ونیز در ورزشکاران از هر دو جنس رخ می دهد. سایش مداوم سطوح مفصلی بین کشکک و ران سبب التهاب و تخریب غضروف مفصلی می شود که سبب درد همراه با فعالیت و درد به دنبال نشستن طولانی می شود

– درمان : در موارد خفیف با اصول اولیه درمان استراحت، یخ درمانی، بالا نگه داشتن و فشار موضعی ) و استفاده از داروهای ضد التهابی درمان صورت می گیرد. همچنین تقویت عضله چهار سر رانی در جلوی ران می تواند آنرا بهبود بخشد.

زانو پرش کاران:

– تعریف : به التهاب تاندون عضله ۴ سر در یکی از این ۳ نقطه: بالای کشکک، درست زیر کشکک و در محل اتصال به درشت نی می گوئیم. علت نامگذاری آن هم این است که این آسیب عمدتا در ورزش های پرشی رخ می دهد.

نشانه ها: دردی موضعی که با پرش بدتر می شود و با استراحت بهبود می یابد یا کمتر میشود. (بخاطر فشار روی فیبرهای تاندونی هنگام پرش)

– درمان: اساس درمان بر پایه یخ درمانی، استراحت و داروهای ضد التهابی است. بعد از کنترل درد باید تقویت عضلات چهار سر رانی و عضلات پشت ران صورت گیرد

برخورد با آسیب های زانو :

در هر آسیب زانو اولین امری که رخ می دهد بوجود آمدن التهاب است. که این التهاب منجر به درد و تورم و کاهش توانایی حرکت مفصل زانوخواهدشد. شکستن این سیکل التهابی می تواند منجر به تسریع بهبودی و کاهش دردشود. برای این امر باید کارهای زیر صورت گیرد

استراحت

– استراحت سبب کاهش کششهای مکرر روی زانو می شود و کاهش التهاب و جلوگیری از ورود آسیب بیشتر به زانو را به همراه دارد.

یخ درمانی

سبب کاهش تورم زانو می گردد و در هر نوع آسیب حاد و آسیب مزمن زانو کاربرد دارد. اغلب متخصصان توصیه می کنند یخ درمانی ۳-۲ بار در روز و هر بار برای مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صورت گیرد. از تماس مستقیم یخ با پوست بپرهیزید. می توانید کیسه حاوی یخ را در حوله قرار دهید و حوله را روی محل بگذارید.

فشار موضعی به زانو توسط بانداژمحل

فشار موضعی سبب کاهش تورم و تسریع بهبودی میشود. در برخی از آسیب های زانو بانداژ می تواند به قرارگیری صحیح کشکک سرجای خود و حفظ حرکات مناسب مفصل زانو کمک کند.

بالانگه داشتن زانو

سبب کاهش تورم و التهاب می گردد. بالا نگه داشتن سبب تخلیه مواد زائد و التهابی از زانو به سوی گردش خون مرکزی و کاهش التهاب می شود.

  1. کوروش

    مختصر و مفید. باتشکر و از ادکوان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره